Investigating Effective Factors on Historical Neighborhoods Regeneration with Emphasis on Urban Branding Approach (Case Study: Sang-siah Neighborhood in Shiraz). Haft Hesar J Environ Stud 2018; 6 (24) :5-14
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-566-fa.html
چکیده: (3216 مشاهده)
در سالهای اخیر، برندسازی شهری به یکی از موضوعات و رویکردهای مهم اتخاذ شده توسط مدیریت شهری برای بهبود رقابتپذیری شهرها در عرصه شهرهای جهانی تبدیل شدهاست. برندسازی شهری با بهرهگیری از راهکارهای بازاریابی مکان و مداخلات مکان-مبنا، تصویر ذهنی (سیمای) شهر را بهبود بخشیده، شهروندان را به سکونت در شهر یا منطقه مورد برندسازی علاقه مند ساخته و در جذب سرمایه گذار و گردشگر به شهر نقش موثری ایفا میکند. علاوه بر این، برندسازی شهری در فرایند بازآفرینی بافتهای تاریخی نیز میتواند موثر واقع شود. در پژوهش حاضر، تاثیر استراتژیهای برندسازی شهری بر بازآفرینی محله سنگ سیاه شیراز مورد بررسی قرار میگیرد. با بهرهگیری از چارچوب نظری موجود، چهار مولفه "مداخلات فضایی"، "مداخلات غیرفضایی"، "مداخلات بازاریابی و ارتقای مکان" و "روایتهای شفاهی و تاثیرات غیرمستقیم برندسازی" تعریف شدهاست. از آن جا که روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از پیمایش میدانی میباشد، با توزیع 360 پرسش نامه در محله سنگ سیاه دادههای مورد نیاز پژوهش جمع آوری شدهاست. تحلیل دادهها با بهرهگیری از آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که هر چهار عامل ذکر شده همبستگی معنادار مثبت با بازآفرینی محله سنگ سیاه دارند. متغیر "دسترسی و زیرساخت" با ضریب همبستگی پیرسون 0.83 بیشترین میزان تاثیر بر توسعه محله و "تاثیرات غیرمستقیم برندسازی" با ضریب 0.38 کمترین تاثیر را از دیدگاه ساکنین دارا هستند. نتایج پژوهش از بسیاری ابعاد با پژوهش های پیشین مطابقت داشته و نیاز محله سنگ سیاه به مداخلات فضایی و کالبدی در درجه اول را نشان میدهد که زیرساخت اقدامات فرایند برندسازی شهری را نیز تشکیل میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/29 | پذیرش: 1397/5/29 | انتشار: 1397/5/29