 
                    
                     
                    
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    چکیده:       (19 مشاهده)
                    
                    
                    ساختارمندی و تقویت مؤلفههای خلاقیت، از ارکان آموزش معماری به شمار میرود. در این میان، آموزش دروس پایه، بهویژه «مقدمات طراحی»، نقطهی آغاز مواجههی دانشجویان معماری با این مقولات کیفی خلاقیت است. پژوهشهای انجامشده در این زمینه نشان میدهد که فقدان روشهای مدون، کلیبودن و عدم وضوح مراحل طراحی در این درس، موجب سردرگمی دانشجویان و گاها مانع بروز خلاقیت آنها شده است. به نظر میرسد در این بین پیروی از روشهای کلاسیک و سیستماتیک نسلهای اولیه در روش طراحی، در این نازایی خلاقیت بیتأثیر نبوده است. در نسلهای بعدی روش طراحی، که تمرکز بیشتری بر فرآیندهای شناختی و درونذهنی تصمیمگیری ذهن صورت گرفته، بهرهگیری از ظرفیتهای عمومی و عینی زبان، توانسته دریچه خوبی برای روشنگری روشمندی طراحی و تقویت قوای مختلف ذهنی در خلاقیت فرم و معنا فراهم سازد.
از این منظر، چگونگی بهرهگیری از زبان کلامی و روشهای روایتمحور در فرآیند طراحی درس مقدمات طراحی و مقایسهی آن با روشهای غیرکلامی، از منظر متغیر «خلاقیت»، یکی از اهداف این پژوهش است. . پرسش این پژوهش، چیستی و چگونگی امتزاج زبان کلامی با زبانِ تصویر در فرآیند شناختی تولید فرمهای پایه در درسهای مقدماتی معماری است. بهطور مشخصتر، این پرسش مطرح است که آیا استفاده از زبان کلامی میتواند به افزایش خلاقیت در زبان تصویر منجر شود(؟) این مسئله، پرسش محوری تحقیق حاضر را شکل میدهد.
برای تحقق این هدف، روش پژوهش حاضر نیمهتجربی و حاصل تأمل بر گزارش ثبت شده از فرآیند تدریس در کلاس مقدمات طراحی است. طرح مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیش آزمون- پس آزمون دوگروهی آزمایش و کنترل و جامعهی آماری آن، 30نفر از دانشجویان این درس بوده است. ابتدا بر اساس طرحهای ارائه شده پیش آزمون انجام گرفته و نمرات خلاقیت در چهار مؤلفهی «امکانپذیری»، «تازگی»، «زیبایی» و «کارایی» که هر یک شامل پنج شاخص بودند، مورد ارزیابی قرار گرفت. این شاخصها با نظر اساتید تعیین شدند. پس از مداخله آزمایشی (اجرای پروتکل آموزش ۱6جلسه در دو کلاس مقدماتی طراحی بود برگزار شد)؛ نسبت به اجرای پسآزمون اقدام و ارزیابی نهایی با هدف سنجش سطح خلاقیت دانشجویان صورت گرفت. جهت بررسی آماری از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. نتایج بررسیها حاکی از آن است که طراحی روایتمحور، همراه با تمرینات مرتبط بصری و کلامی، بازخورد مثبتی در پیشبرد و تسهیل فرآیند طراحی و افزایش خلاقیت نوآموزان معماری دارد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي-مورد پژوهی |
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1404/8/8 | ویرایش نهایی: 1404/8/8 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/8