دوره 3، شماره 10 - ( زمستان 1393 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ربیع پور شیما، باقری سمیره، بی کینه نیره، سمالی بابا احمدی لیلا. خودسازمان‌دهی و شبیه‌سازی مسیرهای عابر پیاده در محیط‌های شهری با استفاده از مدل نیروی اجتماعی (نمونه مطالعاتی: بلوار ارم شهر همدان) . مطالعات محیطی هفت حصار. 1393; 3 (10) :47-56

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-333-fa.html


چکیده:   (3021 مشاهده)

پیاده­روی علاوه بر ارتقاء سلامت عمومی موجب پویایی بیشتر محیط شهری می‌شود. بین فضاهای عمومی شهری، پیاده‌رو عمومی‌ترین فضا محسوب می‌شود؛ لذا فعالیت‌های بسیاری درگذشته به‌منظور بهبود و مدیریت آن‌ها صورت گرفته است. ساختار جریان عابرین در پیاده‌روها ازلحاظ آزادی در انتخاب سرعت و سبقت گرفتن از دیگران شبیه جریان حرکتی وسایل نقلیه در خیابان‌ها و جاده‌هاست. با این تفاوت که در جریان ترافیکی عابرین پیاده، قدرت مانورهای حرکتی و عبور از یکدیگر در مقایسه با وسایل نقلیه بسیار سریع‌تر و راحت‌تر است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از مدل نیروی اجتماعی که یکی از مدل‌های ارائه‌شده برای مدل‌سازی میکروسکوپیک عابرین پیاده است، رفتار عابرین پیاده مدل‌سازی شود. مدل نیروی اجتماعی به دلیل نزدیکی بیشتر به جهان واقعی نتایج واقع‌بینانه‌تری را ارائه می‌دهد. هدف اصلی انجام این مقاله بررسی الگوهای رفتاری عابرین پیاده در محدوده موردمطالعه با استفاده از مدل نیروی اجتماعی است، تا بتوان به تمایل درونی افراد در انتخاب مسیر و چگونگی واکنش آن‌ها پی برد. بدین منظور از نرم­افزار Micro-pedsim استفاده شد. در این مطالعه ابتدا رفتار واقعی عابرین پیاده از طریق فیلم‌های برداشت­شده از دو مقطع در بلوار ارم شهر همدان بررسی و داده‌های مربوط به‌سرعت، چگالی، شتاب، قطر تأثیر و مسافت دید، استخراج گردید. این داده‌ها وارد نرم‌افزار گردید، سپس رفتار مشاهده‌شده از حرکت افراد در مقاطع موردمطالعه مدل‌سازی شد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی، میزان رضایت و تمایل عابرین پیاده و همچنین نارضایتی آن‌ها را نشان داد. خروجی نرم‌افزار در مقاطع موردمطالعه با رفتار عابرین پیاده در همان مقاطع کاملاً مطابقت دارد. درنتیجه این نرم‌افزار ابزاری باقابلیت و کارایی بالا برای شناخت الگوهای رفتاری عابرین است.

متن کامل [PDF 448 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/15 | پذیرش: 1396/1/15 | انتشار: 1396/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb