:: دوره 5، شماره 19 - ( بهار 1396 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ویژگی‌های رفتاری در فضای هنرستان و عواملی در جهت قدرت گرفتن قرارگاه‌ها (مطالعه موردی هنرستان تهذیب)
سحر رنجبران* ، سارا جلالیان، امید دژدار
چکیده:   (709 مشاهده)

قرارگاه‌های رفتاری واحدهایی از محیط هستند که فرد در زندگی روزمره آن‌ها را تجربه می‌کند، با آن‌ها درگیر می‌شود و متناسب با وضعیت رفتارش را تغییر می‌دهد. در این راستا محیط‌های آموزشی به‌عنوان یک قرارگاه رفتاری بزرگ دارای حوزه‌های عملکردی در یک قرارگاه است که هرکدام نیز پذیرای رفتارهای متفاوتی است. پژوهش حاضر با تحلیل قرارگاه‌های رفتاری در هنرستان تهذیب و بررسی عوامل قدرت گرفتن قرارگاه‌های رفتاری در هنرستان از یک‌سو به بررسی الگوهای جاری رفتار در قرارگاه‌ها پرداخته و از سوی دیگر ویژگی‌های قرارگاه‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد که نهایتاً با بررسی و مشاهده رفتارهای دانش آموزان در مدارس و الگوهای رفتاری در هر یک از حوزه‌ها راهکارهایی برای تقویت هر یک از قرارگاه‌ها بیان می‌دارد و این نتایج به دست می‌آید که در کلاس‌ها و کارگاه‌های هنرستان با ایجاد مبلمان قابل‌انعطاف، اندازه مناسب کلاس، نور طبیعی، استفاده از عناصر طبیعت، اختصاص بخشی از کلاس به فضای خلوت و غیره می‌تواند در تقویت قرارگاه کلاس تأثیرگذار باشد. ضرورت پژوهش بررسی ویژگی‌های هر قرارگاه و ایجاد راهکار برای هر قرارگاه است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی است که در بخش اول به‌صورت تحلیل محتوا و در بخش میدانی مطالعات به‌صورت موردی انجام می‌گیرد.

واژه‌های کلیدی: قرارگاه‌های رفتار، الگوهای جاری رفتار، روان‌شناسی محیط، هنرستان
متن کامل [PDF 281 kb]   (251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 19 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها