افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کشور و گسترش بیرویه شهرها بدون برنامهریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و عدم وجود فنآوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد بهویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداومبخش کلیه فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. همچنین، نقل و نقل و زیرساختهای مرتبط با آنهم بهصورت مستقیم و هم باواسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند. در صورت ساماندهی شبکه دسترسی بهعنوان شاهراههای حیاتی شهر، بافت شهری قادر به ادامه حیات خود بوده و امکان رشد و توسعه هرچه بیشتر شهر را فراهم میکند. بیشک یکی از مهمترین معضلات رشد شهرها، ناکارآمدی شبکه ارتباطی است. معابر کمعرض، درهمتنیده، غیر هندسی و ناهماهنگ با نیازهای دسترسی، افزون بر اینکه آمدوشد و دسترسی به بافت را برای ساکنان دشوار میسازد، تأمین خدمات و تأسیسات شهری را نیز با دشواری روبهرو میکند. شهر سنندج بهعنوان مرکز سیاسی اداری استان کردستان و مادر شهر منطقهای و ازنظر ارتباطی در محور مواصلاتی شمال- جنوب (شماره 10) و محور ارتباطی شرق-غرب واقعشده است و نقش قطب مسلط جمعیتی و اقتصادی و سیاسی استان را دارد همچنین به خاطر ساختار خاص در عرضه خدمات و امکانات مختلف نهتنها مکان مراجعه روستاییان، بلکه ساکنان سایر شهرهای استان و حتی شهرها و روستاهای خارج از استان نیز هست.
در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی که باهدف امکانسنجی ایجاد خطوط مترو برای شهر سنندج و حومه انجام پذیرفته است سعی بر آن شده است تا با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و بهرهگیری از مدل IHWP و با در نظر گرفتن معیارهای ارتباطی، اجتماعی – اقتصادی، زیستمحیطی و کالبدی- فضایی مسیرهای بهینه جهت حملونقل (مترو) مکانیابی گردد. نتایج نشاندهنده آن است که بهترین مسیرهای پیشنهادی جهت حرکت مترو در محور شمالی – جنوبی ننله –فرودگاه و شرقی – غربی آبیدر- نایسر با اولویت زمانی میانمدت (تا 15 سال) تعبیهشده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |