:: دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
راهکارهای تبدیل گذرهای شهری به پیاده‌راه در راستای ارتقاء سرزندگی شهری (مطالعه موردی: محور روگذر زندیه شیراز)
فردین اصلانی فرد* ، علی شکور، علیرضا عبداله‌زاده‌فرد
چکیده:   (651 مشاهده)
خیابان‌های شهری مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده فضاهای عمومی هر شهرند. در بین خیابان‌های شهری، خیابان‌هایی همانند روگذر زندیه که به لحاظ موقعیت در بافت‌های تاریخی واقع‌شده و محل عبور و مرور مردم شهر و ارتباط‌دهنده بین بناهای تاریخی-فرهنگی بوده و نیز ارزش اقتصادی زیادی دارند، از اهمیت بیشتری برخوردارند. طرح‌های شهرسازی اخیر همانند اجرای ناقص طرح پیاده مداری در فضای باز اطراف ارگ و احداث زیرگذر زند باهدف احیای مجموعه کریم‌خانی اجراشده؛ اما برآیند این اقدامات باعث عدم همبستگی بین بناهای مجموعه و ناکارآمدی طرح پیاده مداری گردیده است. پیاده راه‌ها بالاترین حد نقش اجتماعی را دارند، به همین دلیل ساماندهی آن‌ها مستلزم دقت زیادی است و مهم‌ترین معیار در این فضاها، حضور و سرزندگی شهروندان در آن‌هاست. هدف اصلی پژوهش تبدیل روگذر زندیه به یک فضای شهری سرزنده به کمک افزایش کیفیات محیطی است. در این پژوهش با توجه به جمعیت نمونه آماریِ مرتبط با روگذر زندیه، طبق جدول کوکران 383 پرسشنامه تکمیل گردیده و با قرار دادن داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نتایج زیر حاصل گردید که بین عوامل مؤثر بر کیفیت محیط با سرزندگی فضا و نیز بین مدیریت تردد خودرو و ایجاد یک فضای پیاده محور به‌هم‌پیوسته با انسجام کالبدی رابطه معنادار وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: پیاده مداری، سرزندگی، کیفیت محیط، توسعه بدون خودرو، روگذر زندیه
متن کامل [PDF 1830 kb]   (699 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها