:: دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
مکان‌یابی مراکز آموزشی شهر شیراز با استفاده از مدل همپوشانی شاخص‌ها (IO) و تلفیق آن با AHP (مطالعه موردی: دبیرستان‌های شهر شیراز)
علی شمس الدینی، ببراز کریمی*
چکیده:   (841 مشاهده)
چگونگی هم‌جواری مکان‌های آموزشی در ارتباط با سایر کاربری‌ها، تعداد دانش آموزان و شعاع دسترسی از مواردی هستند که موردتوجه برنامه ریزان شهری است. هدف اصلی پژوهش تعیین بهترین مکان برای دبیرستان‌های شهر شیراز با استفاده از GIS و تلفیق مدل همپوشانی شاخص‌ها با AHP است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و بر اساس ماهیت کاربردی است. در این پژوهش ابتدا معیارهای مکان گزینی دبیرستان‌های شهر شیراز (شعاع پوششی، جمعیت و تراکم آن، نزدیکی به شبکه معابر، همسایگی‌های سازگار و ناسازگار) مشخص و اطلاعات مرتبط با هر یک از آن‌ها آماده گردید. با محاسبه ضریب اهمیت معیارها و زیر معیارها در مدل AHP، شعاع پوششی با ضریب وزنی 3828/0 بیشترین و ضریب اهمیت مربوط به شبکه راه‌ها با وزن 0882/0 کمترین تأثیرگذاری در مکان‌یابی مراکز آموزشی دبیرستان داشته است. سپس لایه هر یک از معیارها با فرمت Raster تهیه گردید، هر یک از آن‌ها با توجه به زیر معیارهایش با استفاده از وزن موردنظر Reclassify گردید؛ یعنی هر 5 ضابطه سطح اول، بر اساس وزن‌های مربوط به زیرمعیارهای خود با مدل Index Overlay تلفیق گشته و نقشه نهایی دبیرستان‌های شهر شیراز با توجه به وزن آن‌ها و به ترتیب اولویت مشخص گردید.
واژه‌های کلیدی: مکان‌یابی، AHP، همپوشانی شاخص‌ها، مراکز آموزشی دبیرستان، شیراز
متن کامل [PDF 798 kb]   (925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 21 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها