یافتن مؤثرترین عوامل در مدل شبیهسازی کنترل و مدیریت شیبراهه در بزرگراههای درونشهری (مطالعه موردی با روش پلاکت بورمن)
|
سعید حسامی، حامد زمان پور* ، علی رضا نوری |
|
|
چکیده: (3124 مشاهده) |
با توسعه بزرگراههای شهری و به کارگیری ابزارهای کنترل ترافیک بزرگراهی ابزار کنترل شیبراهه نیز به یکی از اصلیترین ابزارها در مدیریت ترافیک شهری در ساعت اوج مبدل شده است. ناگفته پیداست که مهندسی این ابزار مهم مدیریت ترافیک شهری بدون به کار گیری ابزارهای رایانهای حاصلی جز آزمون و خطا نخواهد داشت. یکی از راهکارهای نوین در بررسی و مهندسی ترافیک بهکارگیری ابزار شبیهسازی و مدلسازی ترافیک به وسیله این ابزار است که میتواند به نوبه خود موجب پیشگیری از آزمون و خطا و اتلاف وقت و سرمایه شود. با این وجود در صورتی که نرمافزار شبیهساز به درستی کالیبره نشده باشد، ممکن است با ارائه نتایج نادرست مشکلاتی را به وجود آورد. با توجه به تعداد زیاد عوامل ورودی اغلب نرمافزارهای شبیهساز به خصوص نرمافزارهای شبیهساز خردنگر از سویی و از سوی دیگر پرهزینه بودن کالیبراسیون تمامی عوامل، لزوم یافتن عوامل مؤثرتر را امری مهم و حیاتی مینماید. در این مقاله از روش پلاکت-بورمن که در علوم کشاورزی و بیولوژی متناوبا مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یکی از دقیقترین روشهای تحلیل حساسیت، در هنگام تعدد عوامل مورد بررسی به شمار میرود به منظور تحلیل حساسیت مدل نسبت به عوامل ورودی استفاده شده است. در مدل شبیهسازی شده از بزرگراه همت با در نظر گرفتن کنترل شیبراهه پارامتر، طول چرخه، به عنوان مؤثرترین عامل ورودی در مدل شبیهسازی شده برای محاسبه سرعت متوسط بزرگراه همت بدست آمد و درنهایت ترتیب اهمیت عوامل مؤثر بر این خروجی حیاتی مشخص گردید. |
|
واژههای کلیدی: شبیهسازی ترافیکی، کنترل شیبراهه، پلاکت بورمن، Aimsun |
|
متن کامل [PDF 438 kb]
(318 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|