چکیده: (2015 مشاهده)
شکلگیریِ شخصیت یک طراح و فراگیری مهارتهای طراحی وابسته به مؤلفهها و متغیرهای ویژهای از جمله: مشاهده و جستار نمونهها، نحوهیِ تحلیل و برخورد با نمونهها، درگیری مستقیم و آغشته شدن با دغدغه مسئله طراحی و ... میباشد. نقد معماری و تحلیل آثار گذشتگان و نمونههای موفق و ناموفق، همواره نقش کلیدی در آموزش معماری بر عهده میگیرند. این که چگونه میتوان از اطلاعات عددی و مفهومی، به اطلاعات بصری دست یافت یا به عبارت دقیقتر، «راز اثر هنری» را کشف کرد؛ تحلیل و نقدِ دانشبنیانِ «پروژههای موجود از لحاظِ نوعِ برخورد طراح با طرح و مسائل طراحی(از قبیل: عملکرد، سازماندهی، زمینه و ...)» و «نحوهیِ برقراری رابطه بین پروژه و بافت شهری، اجتماعی و فرهنگی شهر» میباشد، این که طراح چه «اهداف، ضروریات و کانسپتهایی» را برای طرح خود برگزیده است و چگونه آنها در پروژه نهایی به نمایش گذاشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/20 | پذیرش: 1398/3/20 | انتشار: 1398/3/20