AU - Khalifavi, Ahmad AU - Keramati, Ghazal AU - soltanzadeh, Hoseyn AU - Matin, mehrdad TI - Evaluation of the Environmental Components that Affect the Need for User Entertainment in Commercial Complexes of Tehran Metropolis PT - JOURNAL ARTICLE TA - iauh-hafthesar JN - iauh-hafthesar VO - 10 VI - 40 IP - 40 4099 - http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1712-fa.html 4100 - http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1712-fa.pdf SO - iauh-hafthesar 40 AB  - بیش از یک دهه است که طراحی و اجرای مجتمع­های تجاری بزرگ مقیاس در کلانشهر تهران رونق دارد و اغلب این مجتمع­ها به راحتی نظر گروه­های سنی گوناگون را به خود جلب می­کنند؛ البته برخی موفق­تر و ماناتر هستند و برخی پس از یک دوره رونق، مشتریان خود را از دست می­دهند و کمرنگ می­شوند. شکل همنشینی عرصه­های عمومی و واحدهای تجاری در این مجتمع­ها گویای تفوق امر تفریح بر امر خرید است و سازماندهی فعالیت­ها در این مجتمع­ها به گونه­ای است که امکان گذران اوقات فراغت به بهترین شکل ذیل عنوان مرکز خرید فراهم آمده است. هدف از این پژوهش تدقیق میزان موفقیت این مجتمع­های تجاری در رفع نیاز به تفریح شهروندان است. پرسش این است که نیاز انسان به تفریح، چه تأثیری بر ادراک محیطی شهروندان از مجتمع­های تجاری کلانشهر تهران دارد؟ و چگونه است که در سال­های اخیر، مجتمع­های تجاری کلانشهر تهران در نزد شهروندان با سنین گوناگون، اقبال بیشتری نسبت به دیگر فضاهای تجاری دارند؟ مبانی نظری پژوهش متکی بر دستاوردهای علم روانشناسی محیطی است که با نظریه انتخاب ویلیام گلاسر و اهمیت نیاز به تفریح شروع شده و مؤلفه­های مؤثر در ارتقاء کیفیت محیطی در حوزه نیاز به تفریح بر اساس مطالعات کتابخانه­ای و استناد به آراء اندیشمندان از ادبیات مرتبط استخراج شده است. سپس به روش پژوهش پیمایشی و از طریق توزیع 462 پرسشنامه بین کاربران مجتمع­های تجاری منتخب شهر تهران ( کوروش، تیراژه، پالادیوم و تیراژه2) که بر اساس میزان استقبال کاربران از طیف های مختلف و پیکر بندی فضایی متفاوت با پاساهای خرید صرف و همچنین وجود جنبه­های تفریحی، خدماتی و سرگرمی موجب پدید آمدن قرارگاه­های رفتاری متنوع شده اند.، با استفاده از نرم افزار SPSS و روش همبستگی، اثر مؤلفه­ها بر نیاز به تفریح کاربران و بر همدیگر تحلیل گردیده است. نتایج نشان می­دهد که سنجه­های سامانه طراحی شده متشکل از سه مؤلفه جمعی-رفتاری، کالبدی-فضایی و دریافتی-ادراکی با هدف رفع نیاز به تفریح کاربران، ارتباط معناداری با تفریح به عنوان دلیل حضور کاربران در مجتمع­های تجاری دارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - iauh-hafthesar PG - 39 PT - Research YR - 2022