Haft Hesar Journal of Environmental Studies
مطالعات محیطی هفت حصار
Haft Hesar J Environ Stud
Art & Architecture
http://hafthesar.iauh.ac.ir
1
admin
2322-5602
2717-4174
10.52547/hafthesar
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
10
39
online
1
fulltext
fa
بازخوانی جایگاه حکمت در کالبد معماری ایران با بهرهگیری از جمع جمال تشبیهی-جلال تنزیهی در دوره صفویه (مطالعه موردی: مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان)
Re-reading the place of wisdom in the body of Iranian architecture by using the metaphorical beauty of glorious purification in the Safavid period
روان شناسی محیط
پژوهشي-مورد پژوهی
Research
<span style="font-size:12px;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span calibri=""><span lang="FA"><span style="line-height:107%"><span b="" mitra="">در اندیشه اسلامی میان هنر و حکمت پیوندی ضروری وجود دارد البته این حکمت بر پایه معرفتی است که سرشتی معنوی و روحانی دارد به همین دلیل برای معمار اسلامی و بطور کلی هنر اسلامی مهمترین مسئله توحید و وحدت است وحدتی که از مراتب ذات احدی در مرتبه اسما و صفات الهی در عالم تجلی کرده است. یکی از راه­هایی که می­توان به جایگاه حکمت در هنر و معماری در اسلام پی برد مسئله تشبیه و تنزیه است. این تجلی در عرفان ابن عربی بر اساس جمع میان تشبیه و تنزیه است بطوریکه در حوزه هنر اسلامی، هنر تشبیهی- تنزیهی را به دنبال داشته است. ایران، در طول تاریخ اسلام همواره یکی از مراکز هنر اسلامی و معماری ایرانی از جمله غنی­ترین زمینه­های تجلی آن بوده است خصوصاً در دوره صفویه که روزگار تلاقی حکمت با مفاهیم پایدار عرفانی در دوره اسلامی است. بناهای مذهبی این دوره، مهمترین تجلی­گاه هنر عرفانی در عصر صفویه بوده است؛ زیرا مدارس در جایگاه مهمترین مراکز ایدئولوژی عصر صفویه توام با مساجد به گونه­ای شکل گرفته­اند که از طریق رمز و تمثیل، با روشنی خیره­کننده­ای اسماء و صفات الهی را جلوه­گر نمایند لذا هدف از پژوهش تبیین جایگاه حکمت در کالبد معماری ایران با بهره­گیری از جمع جمال تشبیهی- جلال تنزیهی در دوره صفویه با تاکید بر نگرش عرفانی محی­الدین ابن عربی است. مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان که یکی از شاهکارهای معماری مذهبی دوره صفویه است بعنوان نمونه موردی انتخاب شد. نوع تحقیق کیفی است که با رویکرد تفسیری تاریخی انجام شده است گردآوری داده­ها از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای صورت گرفته است که ابتدا بعد از استخراج محمل­های کیمیایی معنا، در بخش تحلیلی مقاله با بهره­گیری از صور تشبیهی و صور تنزیهی مولفه­های معنایی، به بازخوانی جمع جمال تشبیهی- جلال تنزیهی در کالبد مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان پرداخته شده است. در خاتمه، نتایج پژوهش نشان می­دهد که<b> </b>در کلیه اندام کالبدی معماری مسجد مدرسه چهارباغ اعم از نظام ورودی، حیاط بهمراه بدنه­های آن و همچنین گنبدخانه جمع میان جمال تشبیهی- جلال تنزیهی وجود دارد که نور و هندسه بعنوان محمل­های معنایی در حوزه جمال تشبیهی مولفه­های شفافیت و نورانیت، جلوه رنگین، سیالیت (تداوم) و پیچیدگی را نشان می­دهد و در حوزه جلال تنزیهی حضور الهویت را با رفعت، ایستا بودن، تقارن، سادگی و فضای تهی مرکز­گرا جلوه می­نماید تا نشان دهد حضور حقیقت در مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان (در بینش عرفانی) بصورت جمع میان جمال تشبیهی-جلال تنزیهی است. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:107%"><span calibri="" style="font-family:"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">In Islamic thought, there is a necessary connection between art and wisdom. This wisdom is based on knowledge that has an equal and spiritual nature. Therefore, for the Islamic architect and Islamic art in general, the most important issue is monotheism and unity. But the divine attributes have appeared in the world as in the field of Islamic art has followed that art of turmoil because Iran throughout the history of Islam has always been one of the centers of Islamic art and Iranian architecture, including the richest fields of manifestation and the Safavid period. It is a time of revenge for Iranian wisdom, identity and man with lasting concepts in the Islamic period. The religious buildings of this period were the most important manifestation of Shiite art in the Safavid era; Because schools, as the most important ideological centers of the Safavid era; have three basic elements: religion, tendencies and beliefs of the masses and their authorities and leaders, which have been formed together with Majid in such a way that through code, with stunning light, manifest the divine names and attributes, so the purpose of shin research is the place of wisdom in the body of Iranian architecture using the combination of the symbolic beauty of “glorious purification in the Safavid period. Chaharbagh School Mosque is selected as a case study. The type of research is qualitative and fundamental and relies on descriptive-analytical method that date collection has been done through documentary and work studies and also in the analysis section of the article according to the more foundation of research based on the system of wisdom it is Islamic. The combined method is used, which consists of qualitative content analysis and stables reasoning argument in the field of beauty.The results of the research show that in all the physical organs of the architecture of Chaharbagh School Mosque, its modes and bodies, as well as the collective dormitory between Jamal Tashbihi and Jalal Tanzieh, light and geometry are semantic complements in the field of metaphorical beauty. Shows the unity in plurality with the components of transparency and torality, the color of the fluidity of continuity and complexity, and shows the sphere of glorious Tanvini with its static elegance, symmetry, simplicity and empty space. </span></span></span></span><br>
حکمت, معماری, تشبیه و تنزیه, دوره صفویه, مسجد مدرسه چهارباغ
Wisdom, Architecture, Simile and purification, Safavid period, Chaharbagh School
25
38
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-931-31&slc_lang=fa&sid=1
Hosein
Moradi Nasab
حسین
مرادی نسب
10031947532846005580
10031947532846005580
Yes
Hamed
Sheikh Taheri
حامد
شیخ طاهری
10031947532846005581
10031947532846005581
No