Haft Hesar Journal of Environmental Studies
مطالعات محیطی هفت حصار
Haft Hesar J Environ Stud
Art & Architecture
http://hafthesar.iauh.ac.ir
1
admin
2322-5602
2717-4174
10.52547/hafthesar
fa
jalali
1396
5
1
gregorian
2017
8
1
5
20
online
1
fulltext
fa
افزایش تعاملپذیری دانشآموزان از طریق ارتقاء کیفیت فضایی و کالبدی در مدارس فنی و حرفهای (مطالعه موردی: هنرستان شهید سادلجی در شهرستان کبودرآهنگ)
Studying Students Interoperability with Each others by Enhancing Space & Physical Quality in Technical & Professional (Case Study: Sadelgi School in Kabudarahang)
تخصصي
Special
پژوهشي-مورد پژوهی
Research
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فضاهای آموزشی بهعنوان بخشی از فضاهای عمومی، افراد را در درون سازمانهای فضایی گوناگون بهصورت اختیاری و برای انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی گرد هم میآورند. این فضاها، محل مناسبی برای برقراری تعاملات اجتماعی محسوب میشوند و نقش مهمی در ایجاد و ارتقاء تعاملات و ارتباط افراد با یکدیگر و زندگی اجتماعی آنها دارند. با درک چگونگی ارتباط محیط انسانساخت و روابط اجتماعی میان افراد میتوان معماران و طراحان را در جهت طراحی مناسب چنین فضاهایی یاری رساند. با توجه به این موضوع، این پژوهش در پی ­رسیدن به سازوکار چگونگی اثرگذاری عناصر محیطی بر کالبدی بر میزان و نوع تعاملات اجتماعی دانشآموزان هنرستانی است. درواقع، در این تحقیق اثرگذاری عوامل</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فیزیکی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">چون</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تأثیر</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">رنگها،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نور،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ابعاد</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">کلاس و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شیوه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">چینش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نیمکتها،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">سبز،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فرم</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فضاها،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پوشش</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">معلمان،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">امکانات،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مدرسه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">کلاس درس،</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">کتابخانه</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">فضای</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">سبز و دیگر عوامل فضایی بر نوع و میزان اجتماعپذیری دانشآموزان موردبررسی قرارگرفته است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> در همین راستا، پس از تبیین مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مرور ادبیات جهانی و همچنین تدوین پرسشنامه با توجه به مدل مذکور، نمونه موردی پژوهش موردبررسی قرار گرفت. نمونه موردمطالعه پژوهش، هنرستان شهید سادلجی در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بوده است. نتایج حاصل از تحلیلهای رگرسیونی پژوهش نشان دادند که 3 عامل فعالیت، کالبد و اجتماع نقش چشمگیری را در ایجاد تعاملات اجتماعی در نمونه موردمطالعه داشتهاند که از این میان نقش 2 عامل فعالیت و کالبد برجستهتر بوده است.</span></span>
By understanding how the built environment and social relations between individuals, architects and designers in order to assist the appropriate design of such spaces. With that in mind, this research was to explore the mechanism of how the elements of the physical environment on the amount and type of social interaction are Technical School. In fact, in this study the impact of physical factors such as the effects of colors, light, dimension of class and style arrangement of benches, green space, form, space, covering teachers, facilities, space, school, classroom, library and gardens and other spatial factors as the type and the socialization of students is examined. The sample study Sadelgi School in the city of Hamedan province has been Kabudrahang
تعاملات اجتماعی, فضای آموزشی, عوامل محیطی, عوامل کالبدی, هنرستان
Social Interaction, Educational Space, Environmental Factors, Physical Factors, Schools
72
81
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-279&slc_lang=fa&sid=1
زهره
منصوریار
10031947532846001042
10031947532846001042
Yes
سارا
جلالیان
10031947532846001043
10031947532846001043
No