@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {0-0}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {فهرست فارسی}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-375-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-375-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {5-16}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {سنجش کیفیت محیط سکونت در محله نارمک تهران}, abstract_fa ={کیفیت محیط مفهومی است جذاب و درعین‌حال مفهومی چندبعدی و پیچیده که توافق عامی درباره‌ی آن وجود ندارد. بااین‌حال اندیشمندان در این باب متفق‌القول هستند که شاخص‌های عینی و ذهنی برای تعریف آن باید به‌صورت همزمان در نظر گرفته شوند. رشد شتابان نوسازی بافت‌های فرسوده و آنچه ما شاهد آن هستیم، نشان از توجه به نوسازی و غفلت از فضاها و مکان‌های شهر و روابط بین آن‌ها در این بافت‌ها توسط مراجع ذی‌نفوذ می‌دهد که ما لازم میدانیم این‌همه نگرانی‌ها را در مورد ساختمان‌های منفرد و سایر مصنوعات کالبدی را متوقف کنیم و به‌جای آن به مکان‌ها در کلیت خود بیندیشیم. در این پژوهش هدف اصلی سنجش شاخص‌های کیفیت فضاها و محیط سکونت در محله نارمک تهران به‌عنوان اولین تجربه شهرسازی مدرن با اندیشه‌های ناسیونالیستی ایرانی در شهر تهران است . برای نیل به این هدف ابتدا به شناسایی شاخص‌های اصلی پرداخته تا با استفاده از پرسشنامه( به‌منظور بومی ساختن نتایج حاصل از تجربیات و انطباق با شرایط فرهنگی محله نارمک) و بهره‌گیری از تحلیل عاملی به‌منظور کمی سازی، سنجش و گزینش معیارها و همچنین تحلیل رگرسیونی میزان رضایت‌مندی ساکنان محیط موردنظر امتیازدهی شد، بر این اساس عامل حمل‌ونقل بیشترین میزان رضایت و عامل فرهنگی و اجتماعی کمترین میزان رضایتمندی ساکنان نارمک را دارا بوده است.}, keywords_fa = {کیفیت محیط, فضاهای شهری, محله نارمک}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-102-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-102-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {17-28}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {مشارکت مردمی کلید تحقق‌پذیری طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده (نمونه مطالعاتی: محله جولان شهر همدان)}, abstract_fa ={بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از جمله چالش‌های مهم فرا روی مدیریت شهری در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما است. ارزیابی تجارب گذشته و تحلیل سیاست‌های پیشین نشان می‌دهد که تحقق اهداف و برنامه‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری مستلزم تعهد مشترک، رویکردی جامع و هماهنگ و برنامه‌ریزی با مشارکت کلیه نقش‌آفرینان به ویژه ساکنان و مالکان این محدوده‌ها است. اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در اداره اﻣﻮر ﺷﻬﺮ ﻗﺪﻣﺘﻲ دﻳﺮﻳﻨﻪ و به اندازه ﺗﺄﺳـﻴﺲ ﺷـﻬﺮ دارد. بافت‌های ﻓﺮﺳﻮده ﺷﻬﺮ همدان علی‌الخصوص محله جولان در ﺣـﺎﻟﻲ از ﭼﺮﺧـﻪ رﺷـﺪ و ﺗﻮﺳـﻌﻪ بازمانده‌اند ﻛـﻪ توانمندی‌های ﻧﻬﻔﺘﻪ و ظرفیت‌های ﻻزم را ﺟﻬﺖ اﻳﻔﺎی ﻧﻘﺸﻲ تعیین‌کننده در فرآیند ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻳﻦ ﺷﻬﺮ دارا ﻫﺴـﺘﻨﺪ از اﻳﻦ رو ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻮﺳﺎزی بافت‌های ﻓﺮﺳﻮده ﺑﺎﻳﺪ از اﻫﺪاف اﺻﻠﻲ ﻧﻮﺳﺎزی و ﺑﻬﺴﺎزی ﺷـﻬﺮ همدان ﺑﺎﺷـﺪ تا در ﺑﺮاﺑﺮ توسعه‌نیافتگی و ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ اﻳﺴﺘﺎدﮔﻲ ﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﺗﺤﻘﻖ اﻫـﺪاف ﻧﻮﺳـﺎزی، به عنوان اﺛـﺮ ﻧﻬـﺎﻳﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻮﺳﺎزی بافت‌های ﻓﺮﺳﻮده ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ آن اﺳﺖ ﺗﺎ ﻛﻠﻴﻪ تلاش‌ها در اﻳﻦ ﺳﻤﺖ جهت‌گیری و ﻣﻌﻨـﺎدار ﺷـﻮﻧﺪ. لذا این پژوهش با روش تحلیلی ـ توصیفی به تبیین اهمیت موضوع مشارکت ساکنین در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخته و بهسازی و نوسازی‌های مشارکتی را در محله جولان شهر همدان  را مورد بررسی قرار می‌دهد. طبق نتایج و یافته‌های تحقیق که با از طریق مشاهده و مصاحبه مستقیم با ساکنان محله به دست آمده است، الگویی مشارکتی در برنامه بهسازی و نوسازی محله جولان شهر همدان ارائه شد. این الگو که متخصصین ، بخش دولتی و مردم، در تمامی مراحل آن حضور دارند، می‌تواند راهگشای طراحان و برنامه‌ریزان شهری در تحقق پروژه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده بالأخص بافت فرسوده محله جولان باشد و در نهایت ، به راهبردهایی برای اصلاح و بهبود بافت فرسوده‌ی شهری محله جولان شهر همدان منجر شده که در متن مقاله به تفصیل به آن اشاره شده است.}, keywords_fa = {مشارکت, بافت فرسوده, برنامه‌های بهسازی و نوسازی}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-369-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-369-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {29-42}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی و تحلیل مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سرزندگی از دیدگاه تعاملات اجتماعی در ارزیابی عملکرد فضاهای عمومی شهری (نمونه مطالعاتی: محدوده‌ی پارکینگ شهرداری کرمانشاه)}, abstract_fa ={توجه به فضای شهری به‌عنوان یک ضرورت در برنامه‌های توسعه شهری قرار داده‌شده است. شناسایی محیطی سرزنده ملزم به برقراری ارتباط منطقی و در مسیری هدایت‌شده بین افراد است. بدون لحاظ نمودن عوامل اجتماعی در هر جامعه، استراتژی‏های توسعه شهری پایدار نخواهد توانست در برنامه‏ریزی فضایی محقق شود. یکی از مؤلفه‌های اصلی پایداری اجتماعی، حضور شهروندان در فضاهای شهری به‌منظور انجام فعالیت‌های اجتماعی انتخابی آنان است که اساسی‌ترین رکن سرزندگی اجتماعی نیز محسوب می‌شود. ایجاد سرزندگی اجتماعی در فضاهای شهری موضوعی است که در اغلب شهرهای کشورمان نادیده گرفته می‌شود. فضاهای عمومی شهری بدون هیچ‌گونه بار معنایی و اجتماعی به حیات خود ادامه می‌دهند و این امر باعث تشدید بحران هویت آن‌ها شده است. مقاله حاضر تلاشی است در جهت بررسی و شناسایی جنبه‌های مختلف سرزندگی اجتماعی در فضاهای عمومی در قالب تحلیل یک بستر شهری. متد پژوهش از نوع ترکیبی است که در آن بامطالعه‌ی مبانی نظری پژوهش در قسمت کیفی، به چارچوب نظری تحقیق در قالب مدلی جامع رسیدیم. در ادامه در بخش کمی که برای اعتبار دهی پژوهش و نتایج حاصل از بخش کیفی مورداستفاده قرارگرفته، به مطالعه محدوده‌ی پارکینگ شهرداری کرمانشاه پرداخته‌شده است. درنهایت در قسمت گردآوری داده‌ها از فن پرسشنامه در باب تدقیق ارتباط بین مفهوم تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن شرایط سرزندگی در یک بستر شهری سود جسته است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر این مدعاست که محیط موردبررسی، تا حدودی زنده است اما کیفیت لازمه برای سرزندگی را دارا نیست. در ادامه شاخصه‌های به‌دست‌آمده از پژوهش را در محدوده‌ی مطالعاتی مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌دهیم.}, keywords_fa = {سرزندگی, تعاملات اجتماعی, فضای عمومی شهری}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-370-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-370-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {43-54}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {سنجش وضعیت بافت مرکزی شهرهای کوچک برای ایجاد پیاده راه (نمونه مطالعاتی: شهر خوانسار}, abstract_fa ={در دهه­های اخیر، بسیاری از شهرها در سراسر جهان به تلاش­هایی برای بهبود شرایط بافت مرکزی خود اقدام نموده­اند. یکی از این اقدامات تبدیل برخی خیابان­ها به پیاده راه بوده است که با حذف یا کاهش تردد اتومبیل­ها در خیابان­های پرترافیک، سعی در ارتقای کیفیت محیط داشته است. در پی تبدیل خیابان به پیاده راه، آسایش و آرامش برای عابران پیاده فراهم می­شود و با افزایش تعاملات اجتماعی، ارتقای کیفیت محیطی و تقویت فعالیت­های تجاری، درنهایت سرزندگی به بافت مرکزی شهر بازمی‌گردد. چنین نتایج مثبتی سبب گردید تا در این تحقیق شرایط بافت مرکزی شهرهای کوچک برای ایجاد پیاده راه موردبررسی قرار گیرد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و بررسی­های میدانی بوده است. معیارهای اصلی برای تبدیل خیابان به پیاده راه از طریق مرور منابع داخلی و خارجی و تجارب صورت گرفته در این حوزه گردآوری‌شده‌اند. در این تحقیق از فن سوات برای رسیدن به راهبردهای آماده­سازی بافت مرکزی شهر خوانسار برای ایجاد پیاده راه استفاده‌شده است. بر این اساس، نخست عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر ایجاد پیاده راه در بافت مرکزی نمونه موردمطالعه در 6 بعد «اقتصادی»، «جمعیتی-اجتماعی»، «زیست­محیطی»، «کالبدی» «حمل‌ونقل» و «مدیریت شهری» شناسایی‌شده‌اند. پس‌ازآن با امتیازدهی به عوامل اصلی، راهبردهای مناسب استخراج گردیده­اند. در ادامه اولویت­های اقدام برای فراهم شدن شرایط ایجاد پیاده راه در شهر تبیین شده­اند. بر اساس نتایج این تحقیق، راهبردهای اصلی برای فراهم نمودن شرایط تبدیل خیابان به پیاده راه در بافت مرکزی شهر خوانسار، شامل تکمیل و ساماندهی خیابان­های سواره بافت مرکزی شهر، تسریع در نوسازی بافت فرسوده مرکز شهر، احداث پارکینگ­های عمومی، ارتقای شرایط پیاده مداری در بافت و ساماندهی کاربری­ها خواهد بود. درنهایت می­توان انتظار داشت با دستیابی به راهبردهای اولیه، زمینه برای انتخاب یکی از خیابان­های بافت مرکزی برای تبدیل‌شدن به پیاده راه فراهم شود.}, keywords_fa = {پیاده راه, بافت مرکزی شهر, شهر کوچک, تحلیل سوات, پیاده‌سازی}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-371-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-371-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {55-64}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {‌شناسایی محرک‌ها و امکان‌سنجی به‌کارگیری رویکرد اعیان‌سازی در بافت‌‌های فرسوده (نمونه مطالعاتی: محله ابیوردی در شهر شیراز)}, abstract_fa ={بافت­های فرسوده و رهاشده‌ی شهری، چه در درون شهرها و چه در حاشیه آن‌ها، از مسائل و معضلات غیرقابل‌چشم‌پوشی شهرهای امروزی به شمار می­آیند. بافت­های شهری با گذر زمان به میزان زیادی کیفیت خود را از دست می­دهند و جریان زندگی در آن‌ها با مشکلات فراوانی روبرو می­شود. عدم توجه به این بافت­ها، سبب گسترش شهرها به سمت اطراف شده و هزینه­های هنگفتی را دربر خواهد داشت. لذا به‌منظور پیشگیری از عواقب نامطلوب و گاه غیرقابل‌جبران این معضل فراگیر، مداخله صحیح در بافت­های فرسوده و رهاشده‌ی شهری و نوسازی آن‌ها ضروری است. اما اغلب نوسازی­های شهری درعین‌حال که ضروری هستند و منافع بسیاری دربر دارند، برخی نگرانی­ها و آثار نامطلوب را به‌ویژه درزمینهٔ اجتماعی در پی‌دارند. یکی از صورت­های نوسازی شهری "اعیان سازی" است که برخی صاحب‌نظران آن را مثبت و برخی نیز منفی دانسته­اند. بنابراین در این مقاله سعی بر آن است تا باهدف ایجاد تغییرات کالبدی و ارتقای کیفیت سطح زندگی با استفاده از فرایند اعیان سازی و برای روشن شدن موضوع به تعریف اعیان سازی پرداخته و ابعاد مختلف آن بررسی می­شود. سپس به بررسی و مطالعه ادبیات مربوطه و تجربیات جهانی از اعیان سازی و معیارها و شاخص‌های تأثیرگذار بر آن پرداخته تا بتوان با استقرار آن‌ها در چارچوب یک مدل سنجش مناسب به ارزیابی سطح کیفیت سکونت در محدوده‌ی موردمطالعه و میزان رضایتمندی ساکنین از محیط سکونتشان پرداخت. روش انجام این تحقیق بر مبنای تکنیک تحلیل رگرسیونی چند متغیره سلسله مراتبی و مدل مورداستفاده در فرایند تحلیل نیز به مدل تجربی سنجش کیفیت محیط سکونت موسوم است. این مدل دارای ساختاری سلسله مراتبی بوده و متشکل از معیارها و جزء معیارهایی است که در سطوح مختلف آن قرار می‌گیرند. در این میان جزء معیارهای سطح آخر مدل، مبنای تنظیم پرسشنامه تحقیق قرارگرفته و بر اساس میزان رضایتمندی یا نارضایتی ساکنین محیط موردنظر امتیازدهی شدند. درنهایت پس‌ از انجام تحلیل‌های آماری مناسب، سطح کیفی سکونت در محدوده‌ی موردمطالعه در حد متوسطی ارزیابی و وجود رابطه‌ی معنی‌داری بین معیارها و جزء معیارهای واقع در سطوح مختلف مدل با متغیر وابسته‌ی کیفیت محیط سکونت تأکید شد.}, keywords_fa = {دگرگونی مسکونی, دگرگونی اجتماعی, اعیان سازی, محله ابیوردی}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-372-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-372-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {65-76}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {روش ارزیابی سرزندگی محیطی در مجتمع های تجاری و مراکز خرید}, abstract_fa ={امروزه توجه صرف به جنبه  کمی طراحی فضا و نگاه تک‌بعدی به آن، سبب کاهش کیفیت اغلب فضاهای تجاری شده است، به‌طوری‌که برخی از فضاهای تجاری از عدم سرزندگی و پویایی لازم رنج می‌برد و فقط مورداستفاده افراد خاص قرار می‌گیرد. بر مبنای مطالعات روان‌شناسی محیط، عوامل محیط کالبدی می‌تواند از طریق تأثیر گذاشتن بر الگوهای جاری رفتار، ابزار مناسب را جهت ایجاد سرزندگی در فضا فراهم نمایند، لذا طراحان می‌توانند با پیش‌بینی و طراحی فعالیت‌های مختلف و دخیل نمودن ملاحظات کالبدی خاص، زمینه ارتقاء کیفیت مجتمع‌های تجاری و ایجاد سرزندگی در آن‌ها را فراهم نمایند. بر این مبنا، هدف از این مقاله، تعیین شاخص‌های سرزندگی در فضاهای تجاری است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا با استفاده از تعاریف و مفاهیم مختلفی که از حدود چندین دهه پیش ارائه‌شده است به تعریف سرزندگی دست می‌یابیم. سپس، معیارهای مختلفی که برای حصول به سرزندگی در نقاط مختلف دنیا تدوین‌شده ، مرور می‌گردند و با جمع‌بندی آن‌ها معیارهای و راهکارهای ایجاد سرزندگی  پیشنهاد می‌شوند.}, keywords_fa = {سرزندگی, روان‌شناسی محیط, سرزندگی محیطی , مجتمع تجاری, محیط باکیفیت}, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-373-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-373-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {6}, pages = {77-86}, publisher = {Islamic Azad University, Hamedan Branch}, title_fa = {بررسی تأثیر راهکارهای اقلیمی معماری بومی در شرایط آسایش گرمایی به کمک تکنیک دلفی}, abstract_fa ={شواهد بسیاری وجود دارد مبنی بر این­که شیوه­های کنونی طراحی، اجرا و فعالیت­های مربوط به مسکن و املاک به‌گونه‌ای منابع انرژی را مصرف می­کنند که می‌تواند آینده را به‌طورجدی به خطر بیندازد. بهره­گیری از پتانسیل­های اقلیمی همچون تابش آفتاب، توده­ی زمین و غیره به­مثابه یک امکان همیشگی می‌تواند نیاز به انرژی در بخش مسکن را کاهش دهد. به نظر می­رسد روزآمد کردن راهکارهای اقلیمی مرسوم در معماری بومی می‌تواند در این راستا مؤثر باشد. تحقیق پیش رو بازشناسی عناصر اقلیمی معماری ایرانی و تعیین میزان تأثیر هرکدام بر شرایط آسایش را نشانه رفته است. با تحلیل محتوای منابع معماری بومی، راهبردها و راهکارهای طراحی بومی/اقلیمی همچون جهت­گیری، منطقه‌بندی فضاها و غیره به­صورت دسته­بندی 5گانه تعیین، و سپس میزان تأثیرگذاری هرکدام در فراهم آمدن شرایط آسایش به روش دلفی و در چارچوب یک پرسش­نامه در میان صاحب­نظران به پرسش گذاشته‌شده است. نظرسنجی نشان می­دهد مواردی همچون جهت­گیری، فرورفتن در زمین و مکان­یابی سایت، الگوی پلان و چیدمان مجموعه، سلسله­مراتب فضایی، و مصالح خازن گرمایی از بیش­ترین تأثیر در فراهم آمدن شرایط آسایش برخوردارند.}, keywords_fa = {راهکارهای اقلیمی, تکنیک دلفی, خانه‌های بومی , شرایط آسایش }, url = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-374-en.html}, eprint = {http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-374-en.pdf}, journal = {Haft Hesar Journal of Environmental Studies}, issn = {2322-5602}, eissn = {2717-4174}, year = {2014} }