fa
jalali
1396
1
1
gregorian
2017
4
1
5
19
online
1
fulltext
fa
جلد مجله
0
0
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-273&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/27
1396/4/6
2017/06/27
1396/4/6
fa
فهرست مجله
3
0
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-271&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/23
1396/4/2
fa
سنجش سطح کیفیت پارکهای شهری نواحی منطقه چهار شهر اهواز
با استفاده از مدل ELECTRE
Evaluating the Quality Level of Urban Parks in the District No.4 of Ahvaz City
در نگاه برنامه ریزان شهری، پارکها یکی از بارزترین فضاهای عمومی شهر و اجزای بسیار مهم بدنه شهری، انسانی و طبیعی هستند که بهعنوان یک عنصر زنده و پویا، نقش بازده اکولوژیک، اجتماعی و زیباسازی سیمای شهر را بر عهدهدارند. هدف از این پژوهش سنجش سطح کیفیت پارکهای شهری در شهر اهواز است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی موردی و پیمایشی است. شاخصهای موردبررسی مساحت پارک، مساحت فضای سبز، وضعیت زهکشی، تعداد پایههای روشنایی، تعداد صندلی، تعداد سطل، تعداد درخت و درختچه، سرویس بهداشتی، وسایل بازی، تعداد آبنما، مساحت معابر، سایبان و آلاچیق، مجسمه و یادبود، نگهبانی، بوفه و غذاخوری، آبخوری، زمینبازی کودکان است. جهت پردازش و تجزیهوتحلیل دادهها از مدل ELECTRE و برای ارزیابی اوزان شاخصهای پژوهش از مدل ANTROPY استفادهشده است. درنهایت پس از سنجش شاخصهای موردنظر در پژوهش، سطح کیفیت پارکهای منطقه چهار اهواز به این صورت است که ناحیه یک منطقه چهار اهواز ازلحاظ شاخصهای موردبررسی نسبت به دیگر نواحی این منطقه کیفیت پایینتر و ناحیه دو نسبت به دیگر نواحی کیفیت بالاتری دارد.
From the perspective of urban planners, parks are one of the prominent public areas in the city and important parts of the urban body, human and natural structures that are considered as an alive and dynamic element that has a role of ecological, social and embellish feedback in the face of the city. The aim of this project is to evaluate the quality stages of the urban parks of Ahvaz. The approach of the research is descriptive-analysis, subjective, and measurement. The under study indicators are calculating the park area, the green space areas, the drainage conditions, the number of light stands, the number of chairs and benches, the number of trash cans, the number of trees and bushes, the washrooms, playing equipment, the fountains, the passage areas, the bowers, the statues and commemorations, the security, buffets, restaurants, drinking water, and the children’s playground. To process and analyze the data we used the Electere models and to evaluate the weighted indicators, the ANTROPY model was applied. Finally, after evaluating the research indicators, the quality stages of the parks in the district No.4 of Ahvaz city were defined. The results showed that the 4th urban district of Ahvaz, enjoys less quality in comparison to other districts, and the 2nd urban district enjoys better quality stages among the urban areas.
Quality Stage, Urban Parks, Electere, Ahvaz.
سطح کیفیت, پارکهای شهری, ELECTRE, نواحی شهر اهواز
5
18
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-263&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/23
1396/4/2
سعید
ملکی
003194753284600973
003194753284600973
Yes
نورا
عبیات
003194753284600974
003194753284600974
No
نگار
رحیم پور
003194753284600975
003194753284600975
No
fa
بررسی تطبیقی تأثیر فرم شهر بر رفتار سفر شهری و مصرف سوخت وسایل نقلیه
A Comparative Study of the Influence of Urban Form on Urban Travel Behavior and Fuel Consumption of Vehicles
فرم شهری و طراحی محلات نقش مهمی را در انتخاب وسیله سفر و مسافت طی شده بازی میکنند. بهطوریکه تراکم جمعیتی، کاربری زمین و حملونقل گسترده ارتباط مستقیم با سفر بهوسیله اتومبیل دارند. تحقیقات انجامشده در سال ۱۹۹۸ نشان دادند که رفتار رفتوآمد خانوارها با قرار گرفتن در محیطهای مختلف تغییر میکند. از طرف دیگر، فرم شهر بر مصرف انرژی خانوار و انتشار GHS تأثیر میگذارد. هدف این تحقیق بررسی تطبیقی تأثیر فرم شهری بر رفتار سفر شهری در شهر همدان است. نمونه موردی این پژوهش منطقه دو شهر همدان است. برای این منظور چهار محله از این منطقه موردبررسی قرار گرفت. برای بررسی فرم شهری چهار متغیر تراکم، اختلاط کاربری، دسترسی و دوری و نزدیکی به مرکز شهر و همچنین برای رفتار سفر شهری چهار متغیر فراوانی سفر، زمان سفر، نوع وسیله نقلیه سفر و طول سفر موردبررسی قرار گرفت که این نتایج به دست آمد که میزان رضایتمندی از سفرهای شهری در محلاتی که به مرکز شهر نزدیکتر هستند، مانند محله ۲۰۲ و ۲۰۳ که دارای فرمهای متراکمتر، اختلاط کاربری و سطح دسترسی بالاتر بودند، بهمراتب بیشتر از محلات ۲۱۰ و ۲۱۵ بود؛ همچنین، یکسان بودن رفتار سفر در فرمهای مختلف شهری رد شد؛ همچنین ثابت شد که بین متغیرهای رفتار سفر شامل (فراوانی سفر، زمان سفر، نوع وسیله نقلیه سفر، طول سفر) و همچنین بین متغیرهای سن، جنسیت و تحصیلات پاسخگویان، تعداد افراد خانوار، درآمد خانوار با رفتار سفر رابطه معنادار وجود دارد.
Urban forms and sector designing play important roles in choosing trip transportation vehicle and covered distance. So, population density, land application and distributed transportation has a direct relationship with trip using automobile. Related studies in 1998 showed that household traffic behavior changes through establishing in different environments. On the other hand, urban form influences on household energy consumption and GHS propagation. This study is aimed to examine the urban trip behavior comparatively in Hamedan city. Typical samples included two districts in Hamedan. Therefore, sectors 202, 203, 210 and 215 in these districts were selected. Regarding urban form, four variables including density, availability and distance or adjacency to city center and also other four variables including trip, trip duration, trip transportation vehicle, and trip length about urban trip behavior were examined which then following results were obtained: satisfaction amount in fields closer to city center such as sectors 202 and 203, regarding urban trip was much more than sectors 210 and 215, due to more compact forms, application integrity and higher availability level. Besides, urban behavior similarity about different urban forms about reliability level of 0.05-alpha was neglected. It was demonstrated that there was a significant relation between urban trip variables including (trip frequency, trip duration, trip transportation vehicle, trip length) and also given variables such as age, sexuality and education of respondents, family members and family income with trip behavior.
Urban Form, Urban Travel, Travel Behavior, Mixed Land Use.
فرم شهری, سفر شهری, رفتار سفر, اختلاط کاربری
19
30
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-264&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
مجتبی
حمزه رستگار
003194753284600907
003194753284600907
Yes
fa
تحلیل سازمان فضایی و سطحبندی نظام شهری استان کردستان و ارائه الگوی توسعه نظام شهری
Analysis of the Spatial Organization and the Kurdistan Region of Urban Systems and Urban Systems Development Model
نابسامانی در سازمان فضایی کشورهای جهان سوم که در اثر عوامل گوناگون تحت تأثیر مکانیسمهای حاکم بر ساختارهای اقتصادی – اجتماعی و سیاسی پدید آمده است، موجب گسستگی روابط بین شهرها شده و عدم تعادلهای منطقهای را به وجود آورده است. یکی از مشکلات اساسی توسعه فضایی و منطقهای در استان کردستان، گسیختگی سازمان فضایی و عدم سلسلهمراتب مبتنی بر رابطه تعاملی میان سکونتگاهها است. سازمان فضای استان کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بر همین اساس پژوهش حاضر به تحلیل و ارزیابی سازمان فضایی استان کردستان و تغییرات صورت گرفته طی 7 دوره سرشماری (1390- 1335) کشور میپردازد. دراینراستا تعیین و تشکیل سلسله مراتبی از سکونتگاهها که بتواند چارچوب مؤثری برای توزیع جمعیت، فعالیتها، خدمات و کارکردها در سطوح مختلف باشد ضروری است. هدف از این تحقیق، مطالعه سازمان فضایی، نظام شهری، نحوه توزیع جمعیت در پهنه سرزمین است. روش تحقیق در این پژوهش بنا بر ماهیت موضوع از دو روش توصیفی و تحلیلی بهصورت توأمان استفادهشده است. روش تحلیلی که هدف از آن دستیابی به میزان تعادل فضایی هر ناحیه با استفاده از شاخصها و مدلهای موجود (مدلهای رشد، اندازه و ساختار فضایی شهر، قانون رتبه- اندازه، شاخصهای نخست شهری، ضریب آنتروپی، شاخص عدم تمرکز هندرسون، منحنی لورنز و ضریب جینی، تحلیل SWOT و...) است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نظام شهری و سازمان فضایی استان کردستان فاقد تعادل فضایی است که با ایجاد تعادل در توزیع امکانات و خدمات و فرصتهای مناسب برای شهرهای استان در مراتب مختلف میتوان به توسعه متعادل و پایدار و سازمان فضایی بهینه دست یافت.
Irregularity of spatial organization in developing countries (third world) has been arisen from socioeconomic and political structures. The resonance of aforementioned mechanism have been created issues such as regional imbalances. Rupture of the spatial organization and lack of non-hierarchy based relationship between the settlements are one of the main problem in the spatial and regional development of Kurdistan province. On this basis, the present study aims to analysis the spatial organization of Kurdistan province and its changes during the seven census period (1335-1390). In this context, the determination and establishment of a hierarchy of human settlement is an essential and effective base for population distribution, activities, services and functions at different level of spatial development. The main purpose of this research is an investigation upon urban systems, spatial organization and distribution of human population in the study area. The research method is based on the nature of the subject which is combined of analytical and descriptive method. Along to the analytical approach of methodology that has been used in this research in order to gain to spatial equilibrium variety of models and index including: growth, size and spatial structure of city, the rank-size rule, urban primary index, entropy coefficient, Gini coefficient, Lorenz curve SWOT analysis and etc. were used. The result indicates that there is a remarkable spatial imbalance in spatial organization and urban systems in Kurdistan province. Together these results provide important insights into the fact that to reach for balanced and sustainable development in the spatial organization context, creating same opportunities, equal distribution of facilities and services are inevitable.
Spatial Organization, Regional Development Planning, Urban System, Kurdistan.
سازمان فضایی, برنامهریزی توسعه منطقهای, نظام شهری, استان کردستان
31
52
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-265&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
آرام
کریمی
003194753284600908
003194753284600908
Yes
مهدی
پورطاهری
003194753284600909
003194753284600909
No
حسن
احمدی
003194753284600910
003194753284600910
No
fa
تحلیل ویژگیهای رفتاری در فضای هنرستان و عواملی در جهت قدرت گرفتن قرارگاهها (مطالعه موردی هنرستان تهذیب)
Analysis of behavioral characteristics of the school environment, and factors in empowering behavior settings (Case study: Tahzib art school)
قرارگاههای رفتاری واحدهایی از محیط هستند که فرد در زندگی روزمره آنها را تجربه میکند، با آنها درگیر میشود و متناسب با وضعیت رفتارش را تغییر میدهد. در این راستا محیطهای آموزشی بهعنوان یک قرارگاه رفتاری بزرگ دارای حوزههای عملکردی در یک قرارگاه است که هرکدام نیز پذیرای رفتارهای متفاوتی است. پژوهش حاضر با تحلیل قرارگاههای رفتاری در هنرستان تهذیب و بررسی عوامل قدرت گرفتن قرارگاههای رفتاری در هنرستان از یکسو به بررسی الگوهای جاری رفتار در قرارگاهها پرداخته و از سوی دیگر ویژگیهای قرارگاهها را موردبررسی قرار میدهد که نهایتاً با بررسی و مشاهده رفتارهای دانش آموزان در مدارس و الگوهای رفتاری در هر یک از حوزهها راهکارهایی برای تقویت هر یک از قرارگاهها بیان میدارد و این نتایج به دست میآید که در کلاسها و کارگاههای هنرستان با ایجاد مبلمان قابلانعطاف، اندازه مناسب کلاس، نور طبیعی، استفاده از عناصر طبیعت، اختصاص بخشی از کلاس به فضای خلوت و غیره میتواند در تقویت قرارگاه کلاس تأثیرگذار باشد. ضرورت پژوهش بررسی ویژگیهای هر قرارگاه و ایجاد راهکار برای هر قرارگاه است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع توصیفی تحلیلی است که در بخش اول بهصورت تحلیل محتوا و در بخش میدانی مطالعات بهصورت موردی انجام میگیرد.
Behavioral bases that individual units of the environment in their everyday life experiences، will be involved with them and appropriate to the situation will change behavior. In this context, the educational environment as a great behavioral setting, has areas of performance in a behavioral setting, each of which is also open to different behaviors. This research by analyzing the behavior settings in Tahzib art school and check the factors affecting on power of the behavior setting in an art school On one hand discussed ongoing pattern of behavior settings And the other examines specifications of behavior settings, Research approach is qualitative, and is descriptive analysis, that will be done in the first chapter as content analysis and In person part will be done as Case studies. Finally the observed behaviors of the students in schools and behavior patterns offers the solution in each of the domains to strengthen each of the behavior settings. And this results obtained that for example in art school workshops and classes with creating flexible furniture, the perfect size of class, Natural light, using natural elements, Allocate a portion of the class to private space and It can be effective in strengthening the behavior settings. The need to study is checking the characteristics of each behavior settings and creating strategies for each behavior setting.
In another case create various corridors and dynamic that using symbols and elements, works of students cause creating variations place for social exchange and leads corridors behavior setting empowerment.
Another important behavior setting in art school is yard space that for power of this behavior setting can design zigzag ways, embedded equipment for interactive games. Use of green space for sitting, create privacy in girls school and diversified flooring with geometric shapes. That this factors leads yard space behavior setting power.
As a result with creating responsive space for activities in behavior setting can added power behavior settings.
: Behavior setting, Current patterns of behavior, Environmental Psychology, Art school
قرارگاههای رفتار, الگوهای جاری رفتار, روانشناسی محیط, هنرستان
53
62
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-266&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
سحر
رنجبران
003194753284600911
003194753284600911
Yes
سارا
جلالیان
003194753284600912
003194753284600912
No
امید
دژدار
003194753284600913
003194753284600913
No
fa
اولویتبندی شاخصهای تأثیرگذار در اجتماعپذیری ایستگاههای مترو
Prioritization of the Influencing Factors on Sense of Community in Subway Stations
هدف از این نوشتار، بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر اجتماعپذیری در فضاهای داخلی ایستگاههای مترو با تکیهبر قابلیتهای موجود در اینگونه فضاها است. امروزه فضاهای مترو به دلیل استفاده بسیار زیاد افراد از آن در طول شبانهروز، بهعنوان یکی از فضاهای شهری پرکاربرد ایفای نقش مینماید. چنین به نظر میرسد که اینگونه فضاها علاوه بر اینکه بهعنوان مکانی برای وجوهی کارکردی در جهت نقلوانتقال سریع و مناسب افراد موردتوجه قرار دارند، میتوانند زمینهساز ارتقا سطح تعاملات اجتماعی میان افراد استفادهکننده از آن نیز باشد؛ لذا چنین به نظر میرسد که با شناخت از مجموعه عواملی که شکلگیری این مهم را در چنین فضاهایی تأمین میکنند، میتوان در جهت تأمین ابعاد اجتماعی نیازهای انسان نیز گامی مهم برداشت.
در همین راستا پس از تدوین چارچوب نظری تحقیق شامل استخراج و جمعبندی کلیه شاخصهای تأثیرگذار بر اجتماعپذیری افراد در فضاهای مترو از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز گردآوری دیدگاه خبرگان در این خصوص، به طراحی پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات پرداخته شد. تعداد 200 پرسشنامه در ایستگاههای مختلف مترو شهری تهران منتشر گردید و نتایج با استفاده از آزمون فریدون و نیز آزمون تی یک نمونهای مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان از آن داشت که از میان عوامل مختلف تأثیرگذار بر اجتماعپذیری فضاهای ایستگاهی، شاخصهای وجود مبلمان و وجود کاربریهای متنوع در کنار هم که زیرمجموعه عوامل عملکردی دستهبندیشدهاند، به ترتیب در اولویتهای اول و دوم و پسازآن شاخص وجود آثار هنری در ایستگاه مترو که زیرمجموعه عوامل کالبدی هستند، سومین اولویت در ارتباط با ایجاد انگیزههای اجتماعپذیری افراد در فضاهای مترو به شمار میرود.
The aim of this study is the investigation of the influencing factors on socialization of the internal space of subway stations rely on the different affordances in this type of spaces. Nowadays, the space of subways have critical and useful role as one of the urban space because of the many usage of the people during the day. It seems that such spaces have been interested as place for functional aspects toward the convenient and fast transportation as well as it can be underlined the promotion the social interaction among users. So, it seem that by recognition of the factors that supply the formation of this issue in these spaces, it can gone toward the recurrence of the social demands of the humans. In this regard, after the definition of the theoretical framework of this research consist of the extraction and pluralization of all influencing factors on socialization of people in the subway spaces, the design of questionnaire toward the collection of information have been done. About 200 questionnaires have been published in various urban subway station of Tehran and Karaj and the result analyzed by using the Fredman and T-test sample. The obtained result have been shown that among of various influencing factors on socialization of subway spaces, the factors such as the diversity of furniture and the existence of various application that categorized in the subset of the functional factors are the first and second priorities which influence in community of people in subway stations
: Subway Station, Sense of Community, Urban Public Spaces, Place Affordances, Social Interaction
ایستگاه مترو, فضای عمومی شهری, اجتماعپذیری, قابلیتهای مکان, تعاملات اجتماعی.
63
74
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-267&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
علی اکبر
حیدری
003194753284600914
003194753284600914
Yes
نسرین
زعیمی
003194753284600915
003194753284600915
No
fa
امکانسنجی احداث و توسعه خطوط حملونقل عمومی متناسب با ساختار کالبدی و زیستمحیطی شهر و پیرامون (مطالعه موردی: مترو در شهر سنندج)
Feasibility of Developing Public Transport Network and its Relation to the Physical and Environmental Structure of the City and Surrounding
(Case Study: Metro in The City of Sanandaj)
افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کشور و گسترش بیرویه شهرها بدون برنامهریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و عدم وجود فنآوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد بهویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداومبخش کلیه فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. همچنین، نقل و نقل و زیرساختهای مرتبط با آنهم بهصورت مستقیم و هم باواسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند. در صورت ساماندهی شبکه دسترسی بهعنوان شاهراههای حیاتی شهر، بافت شهری قادر به ادامه حیات خود بوده و امکان رشد و توسعه هرچه بیشتر شهر را فراهم میکند. بیشک یکی از مهمترین معضلات رشد شهرها، ناکارآمدی شبکه ارتباطی است. معابر کمعرض، درهمتنیده، غیر هندسی و ناهماهنگ با نیازهای دسترسی، افزون بر اینکه آمدوشد و دسترسی به بافت را برای ساکنان دشوار میسازد، تأمین خدمات و تأسیسات شهری را نیز با دشواری روبهرو میکند. شهر سنندج بهعنوان مرکز سیاسی اداری استان کردستان و مادر شهر منطقهای و ازنظر ارتباطی در محور مواصلاتی شمال- جنوب (شماره 10) و محور ارتباطی شرق-غرب واقعشده است و نقش قطب مسلط جمعیتی و اقتصادی و سیاسی استان را دارد همچنین به خاطر ساختار خاص در عرضه خدمات و امکانات مختلف نهتنها مکان مراجعه روستاییان، بلکه ساکنان سایر شهرهای استان و حتی شهرها و روستاهای خارج از استان نیز هست.
در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی که باهدف امکانسنجی ایجاد خطوط مترو برای شهر سنندج و حومه انجام پذیرفته است سعی بر آن شده است تا با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و بهرهگیری از مدل IHWP و با در نظر گرفتن معیارهای ارتباطی، اجتماعی – اقتصادی، زیستمحیطی و کالبدی- فضایی مسیرهای بهینه جهت حملونقل (مترو) مکانیابی گردد. نتایج نشاندهنده آن است که بهترین مسیرهای پیشنهادی جهت حرکت مترو در محور شمالی – جنوبی ننله –فرودگاه و شرقی – غربی آبیدر- نایسر با اولویت زمانی میانمدت (تا 15 سال) تعبیهشده است.
Population increase in large cities and uncontrolled urban development without proper planning, Causing a lot trips particularly in private vehicles. Moving is the main factor in maintaining the dynamism of urban life and all economic activities, social, cultural in the cities. In addition, transport and its associated infrastructure also directly and indirectly affect the physical development of cities. In case of organizing network access as critical lifelines of the city, urban fabric will able to continue its life And provides a chance to grow and further develop. Undoubtedly inefficient communication network is one of the most important problems of urban growth. Narrow streets, the interwoven, non-geometric and inconsistent with the access requirements, in addition to make difficult the movement and access to context for residents, providing services and urban Facilities is also facing difficulties. Sanandaj is located, as an administrative center in Kurdistan province and the metropolitan area, and the communication axis north-south road (No. 10) and the axis connecting the East-West .and it has Socio-economic and political role in the province's dominant pole , Also, because of the particular structure of supply of services and facilities referred not only rural areas, but residents of other cities and even towns and villages outside the province as well. In this paper, descriptive - analytic method that aims to create a feasibility study for the city of Sanandaj subway lines and suburban done It has been tried to use geographic information system (GIS) and utilizes the IHWP models and measures with regard to communication, social - economic, environmental and physical-spatial optimal routes for transportation (subway) emplacement. The results indicate that the proposed routes for the Metro North axis - Nanaleh -airport South and East - West Abidar- Naysr the priority medium-term (up to 15 years) is embedded.
urban Transportation, GIS, Communication system, Capacity and traffic volume
حملونقل درونشهری, سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS), سیستم ارتباطی, ظرفیت و حجم ترافیک
75
86
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-268&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
کیومرث
حبیبی
003194753284600916
003194753284600916
No
شیما
زندکریمی
003194753284600917
003194753284600917
Yes
fa
بازآفرینی فرهنگی اجتماعی فضاهای شهری با هدف ارتقاء هویت محلهای
(مطالعه موردی: محله سنگ شیر همدان)
The socio-cultural reproduction of urban spaces with the aim of promoting neighborhood identity (Case study: Stone Lion Neighborhood, Hamedan City)
عدم توجه به ویژگیهای خاص مکانی و فرهنگی و ارزشهای بومی و محلی در فرآیندهای توسعه شهری منجر به یکنواختی سیما و ظاهر شهرها شده است و محلات شهری بهعنوان مکان تبلور فرهنگ جایگاه و هویت خود را ازدستداده و همچنین جذابیتهای ناشی از تمایزات مکانی و فرهنگی در این راستا کمرنگ شده است. در این راستا لزوم بازنگری در اقدامات مربوط به بازآفرینی در بافتهای تاریخی بهمنظور استفاده از امکانات و پتانسیلها و ارتقاء حس تعلق و درنتیجه هویتمندی محلات احساس میگردد. نقش محلات تاریخی در شهرهای گذشته بهعنوان مکان تبلور فرهنگ جاری در فضا بسیار پررنگ و حائز اهمیت است.
این پژوهش بهعنوان یکی از نخستین پژوهشها در حوزه بازآفرینی فرهنگی در راستای ارتقاء هویت محلهای، به دنبال تحلیل عوامل مؤثر بر ارتقاء هویت محلهای بر مبنای شاخصهای بازآفرینی فرهنگی است. همچنین، مبتنی بر روش مورد پژوهی، محدوده محله سنگ شیر همدان به دلیل دارا بودن هویت تاریخی غنی که امروزه در حال از دست دادن هویت محلهای خود است، بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب گردیده است تا درک واقعبینانهای از عوامل مؤثر بر ارتقاء بازآفرینی فرهنگی فراهم آید. بر اساس بازدید میدانی، گفتگوهای اولیه و مدل مفهومی پرسشنامههای هدفمندی تهیه گردیده است. جهت یافتن روابط متغیرها، برای تجزیهوتحلیل اطلاعات پرسشنامهها، از تکنیک آماری SPSS استفادهشده است.
این پژوهش سعی دارد با مطالعه و شناخت جنبههای مثبت و موفق در حوزه بازآفرینی فرهنگی، راهکارهای این رویکرد را شناسایی کرده و کیفیتهای محیطی و جنبههای فرهنگی –اجتماعی محلات شهری را در راستای ارتقاء هویت محلهای بررسی نماید. در پایان با تأکید بر این معیارها، محله سنگ شهر همدان که محلهای تاریخی و واجد هویت غنی میباشد، بررسی و تحلیلشده است. نتایج تحلیل نشان میدهد با توجه به چهار معیار اصلی بازآفرینی فرهنگی و شش معیار اصلی هویت محلهای و ارتباط قوی بین این معیارها با یکدیگر میتواند به ارتقاء هویت محلهای محلات تاریخی کمک نموده و از این طریق حس تعلق شهروندان را موجب گردد.
Inattention to the special cultural and spatial features and indigenous and local values in urban development processes leads to uniformity of appearance and the appearance of cities and urban neighborhoods as places of crystallization of culture and their identity lost their position as well as the charm of the place and cultural distinctions have faded in this regard. In this regard, the need to review the efforts to recreate the historical contexts in order to utilize the features and potentials and to promote a sense of belonging and finally a sense of community identity is considered. The role of historical sites in the past as a location of crystallization of current culture is very strong and important.
This research as one of the first studies in the field of cultural regeneration in order to promote neighborhood identity is going to analyze the determinants of neighborhood identity regarding the criteria of cultural heritage. Also, based on case study approach, neighborhood of Stone Lion of Hamadan is selected as a case study to provide a realistic understanding of the factors contributing to the enhancement of cultural regeneration, because of its rich historical identity, however it is losing its neighborhood identity today. Based on field work, initial talks and conceptual model, purposeful questionnaires have been prepared. To find changing relationships between variables, for the analysis of questionnaire data, spss statistical techniques have been used.
By studying and identifying positive and successful aspects of cultural regeneration, this research is aimed to identify the procedures of this approach and study socio-cultural aspects of urban neighborhoods to promote neighborhood identity. In the end, with emphasis on these criteria, Stone Lion of Hamedan which is rich in history and identity has been analyzed. Regarding four main criteria of cultural regeneration and six main criteria of neighborhood, the results showed that a strong connection between these main criteria can help to enhance neighborhood identity and thereby cause a sense of belonging among citizens.
socio-cultural,urban spaces, neighborhood identity,Stone Lion Neighborhood, Hamedan City
بازآفرینی فرهنگی, فرهنگ, هویت محلهای, سنگ شیر همدان.
87
96
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-269&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
زهرا
نادریان
003194753284600918
003194753284600918
Yes
fa
ارزیابی پهنههای مناسب جهت ایجاد پایگاههای خدمات اجتماعی روستایی
(مطالعه موردی: دهستان لامی اهواز)
Evaluation of Suitable Zones for Creating Rural Social Service Centers (Case Study: Lami Rural District, Ahvaz)
انتخاب مکانهای بهینه جهت استقرار پایگاههای ارائه خدمت در سطح یک روستا میتواند کمک بزرگی به روستاییان جهت دسترسی راحت و سریع به این خدمات باشد. ازاینرو، مسئلهای که شاکله اصلی این پژوهش را تشکیل میدهد، ارزیابی پهنههای مناسب جهت ایجاد پایگاههای خدمات اجتماعی روستایی در دهستان لامی شهرستان اهواز است. این پژوهش از حیث هدف، از نوع تحقیقات نظری، کاربردی و ازلحاظ ماهیت و روش، از نوع تحلیلی و توصیفی است. گردآوری اطلاعات به دو صورت تکمیل پرسشنامه از 30 کارشناس امور روستایی و دادههای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 انجام گرفت. همچنین از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP و روش نقطه بهینه IPM جهت دستیابی به اهداف پژوهش استفاده شد. آنالیز دادهها به ترتیب در محیط ArcGIS10.4.1 و نرمافزار Expert Choice و Excel انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که معیار دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی با مقدار 196/0 درصد، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است و همچنین معیارهای تراکم جمعیت، دسترسی به تأسیسات زیربنایی و نیز دسترسی به خدمات آموزشی و فرهنگی در مراتب بعد حائز اهمیت هستند. همچنین از بین روستاهای این دهستان، روستای دغاغله از وضعیت کاملاً مناسبی برای ایجاد پایگاههای خدمات اجتماعی و توسعه روستایی برخوردارند. از محاسبات روش نقطه بهینه چنین استنباط میشود که روستاهای جسانیه بزرگ و دغاغله، به ترتیب با مقادیر 0070/0، 0246/0 کمترین مقدار +Si را داشته و بهعنوان توسعهیافتهترین روستاهای دهستان لامی شناخته شد. همچنین روستای شعیمط سه با مقادیر 0977/0، بیشترین مقدار +Si را داشته و با عنوان محرومترین روستای دهستان ازلحاظ امکانات و تسهیلات روستایی شناخته شد.
Select Ideal sites to establish service centers at the level of a village can also be a good assistant for the villagers order to quick and convenient access to these services. If the distributions of rural services do not commensurate with the needs of residents will cause a lot of problems in regional system. Therefore, the problem of this research will form the main stream is, “evaluation of suitable zones for create of rural social service centers in lami rural district of Ahvaz”. This study from to goal is a kind of theoretical research, application and in terms of the nature and method of analysis and description. Data collection was carried out in two forms questionnaires completed by 30 expert rural affairs and general population and housing census data 1390. Also were used AHP analytic hierarchy process model and the ideal point method IPM for achieving the research objectives. Data analysis was carried out by in the application media of ArcGIS10.4.1 media and Expert Choice and Excel. The results show that the parameters of study, criteria for access to services sanitary and treatment with a 0/196 percent, to be allocated most score as well as population density criteria, access to infrastructure and access to educational and cultural services are important in later stages. A map overlay criterion indicates that the village of rural district lami, daghagheleh village is the perfect situation for create of rural social service centers and rural development. From calculation of the ideal point method it can be concluded that villages of jassanieh bozorg and daghagheleh, with amounts of 0/0070, 0/0246 have the least value Si+ and became known as the most developed villages in the district lami. Likewise three shaeimott with amounts of 0/0977 have the highest value Si+ and became known as the most disadvantaged rural villages in terms of and rural facilities.
Social Service Centers, Rural Development, Analytic Hierarchy Process, Method Ideal Point, Lami.
پایگاههای خدمات اجتماعی, توسعه روستایی, تحلیل سلسله مراتبی, روش نقطه بهینه, لامی
97
111
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-270&slc_lang=fa&sid=1
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
2017/06/272017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/232017/06/23
1396/4/2
مسعود
صفایی پور
0031947532846001095
0031947532846001095
No
مرتضی
عبیات
0031947532846001096
0031947532846001096
No
مصطفی
عبیات
0031947532846001097
0031947532846001097
Yes