OTHERS_CITABLE مسیریابی بهینه در سفرهای درون شهری با تأکید بر لایه‌های ذهنی افراد (نمونه مطالعاتی: محله پاسبانان کرمانشاه) امروزه یکی از مسائل مهم در بحث ترافیک، تسهیل و بهبود حمل ونقل است. در این زمینه اطلاعات مکانی از جمله محاسبه کوتاه‌ترین مسیر به دلیل کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی و زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون معیارهای مختلفی برای یافتن کوتاه‌ترین مسیر مد نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به مواردی چون مسافت، زمان سفر، راحتی مسیر و زیبایی مسیر اشاره کرد. البته عوامل دیگری چون ساختار فضایی و فرم شهر، ویژگی‌های فردی و اقتصادی و موارد بسیار دیگر در این زمینه موثر می‌باشد، از این رو این پژوهش باهدف بررسی سهم اثرگذاری عوامل مختلف فضایی، اقتصادی، زیرساختی و کیفیت وسایل حمل ونقل و مهم تر از همه عوامل ذهنی بر رفتار شهروندان در انتخاب یک مسیر شهری در شهر کرمانشاه انجام گرفته است. در این مقاله به طور اخص رفت وآمد ساکنین محله پاسبانان کرمانشاه به مرکز شهر مورد بررسی قرارگرفته شده است. محله مذکور ناحیه ای به مساحت 520/107 متر مربع را در بر می‌گیردکه با توجه به اطلاعات طرح‌های شهرسازی و طرح جامع حمل و نقل کرمانشاه با تراکم متوسط و قطعات میانگین 150 تا 250 متر مربع قرار گرفته است که دارای جمعیت 3864 نفر و حدود 1000 خانوار است. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-329-fa.pdf 2017-04-04 5 16 ترافیک حمل و نقل شهری لایه‌های ذهنی شهر کرمانشاه 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR 4 AUTHOR 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان پارکینگ با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی (نمونه موردی: شهر رشت) ساماندهی فضائی پارکینگ‌های عمومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای راه‌ها و معابر شهری سهم بسزایی در مطلوبیت و آرام‌سازی محیط شهری دارد. عوامل زیادی بر انتخاب مکان پارکینگ‌ها مؤثر می‌باشد. هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب پارکینگ و اولویت‌بندی عوامل در شهر رشت می‌باشد. روش حاضر توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی است. در این تحقیق ابتدا با توجه به نظر کارشناسان و محققان عوامل مؤثر بر انتخاب پارکینگ شناسایی شدند و سپس با استفاده از Fuzzy AHP عوامل مورد اولویت‌بندی قرار گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مکان مناسب برای پارکینگ در منطقه مرکز شهر رشت، عامل فاصله از خیابان‌های پرترافیک از عامل‌های دیگر بیشتر اهمیت دارد و دراین‌بین فاصله 100-200 متری برای انتخاب محل پارکینگ ازنظر کارشناسان مناسب‌تر از بقیه گزینه‌های می‌باشد. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-330-fa.pdf 2017-04-04 15 24 مکان‌یابی پارکینگ تحلیل سلسله مراتبی فازی مرکز جذب سفر رشت. 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تحلیل و مقایسه توزیع اندازه‌ی شهرها در نظام شهری استان همدان افزایش شدید جمعیت شهری در جهان به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه در طی دهه‌های اخیر باعث به وجود آمدن پدیده نخست شهری در آن‌ها شده است. کشور ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای درحال‌توسعه، در طی دهه‌های اخیر به‌ویژه از سال 1345 به بعد از روند متعادل خود خارج و افزایش شدید جمعیت شهری در آن مشاهده می‌شود. این مقاله، به تحلیل و مقایسه توزیع اندازۀ شهرها در نظام شهری استان همدان طی سال‌های 1365 تا 1390 می‌پردازد. پژوهش حاضر از نوع نظری – کاربردی و از لحاظ روش مطالعه توصیفی – تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات، ضمن مطالعه آثار کتابخانه‌ای، از آمارنامه‌ها (سالنامه آماری و سرشماری نفوس و مسکن در همه دوره‌های سرشماری) استفاده‌شده است. در ادامه، با بررسی اطلاعات و همچنین تجزیه‌وتحلیل آن‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel، در تبیین مناسب داده‌ها تلاش شده است. برای پی بردن به وضعیت نخست شهری در استان همدان، از مدل مرتبه – اندازه و مدل‌های رایج نخست شهری شامل شاخص‌های نخست شهر، دو شهر، گینزبرگ، موماو و الوصابی، مهتا و ضریب آنتروپی استفاده‌شده است. می‌توان گفت نظام شهری استان همدان در پنج دوره موردمطالعه 1365 – 1390 منطبق بر الگوی نخست شهری بوده است و از قانون مرتبه – اندازه پیروی نمی‌نماید. در پایان، با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت نخست شهری در استان همدان، برای بهبود وضعیت، راهکارهایی ارائه شده است. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-331-fa.pdf 2017-04-04 25 36 نخست شهری توزیع فضایی جمعیت شبکه شهری استان همدان 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE راهبرد بازآفرینی شهری با تکیه بر توسعه‌ درونی در بهبود ساختار کالبدی-محتوایی مناطق متروک شهری (نمونه مطالعاتی: محدوده‌ سایت کارخانه سیلو کرمانشاه) در اواخر قرن بیستم، راه‌حل‌های متفاوت و گاه متناقضی برای توسعه‌ی شهرها مطرح شد، بهره‌گیری از این راه‌حل‌ها ضمن آنکه باعث رشد پراکنده‌ی شهرها در اراضی و محیط‌زیست اطرافشان ‌شد، زمینه‌ی بازماندن نواحی مرکزی شهرها از جریان توسعه را نیز فراهم‌آورد، اما با مطرح شدن رویکردهای جدید توسعه‌ی شهری نظیر بازآفرینی، نگرش توسعه‌ی درونی و استفاده از امکانات موجود در دستور کار قرار‌گرفت. مقاله‌ی حاضر با هدف بهبود وضعیت موجود محدوده‌ی سایت کارخانه سیلوی کرمانشاه، سعی‌دارد در زمینه‌ی بازآفرینی آن راهبردهایی را ارائه‌نماید‌. اطلاعات این پژوهش به صورت اسنادی و کتابخانه‌ای، مصاحبه و مطالعه‌های میدانی فراهم‌شده‌است. با تعیین موقعیت محدوده‌ی مورد مطالعه در ماتریس (SWOT) نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی شده و در ادامه با استفاده از ماتریس ارزیابی (EI) راهبردهای قابل قبول برای بازآفرینی محدوده‌‍ی موردنظر، مشخص‌شده‌اند. نتایج نشان‌می‌دهد، نقش عوامل بیرونی در بازآفرینی این محدوده بیشتر از نقش عوامل درونی آن است. از این رو با بهره‌گیری از ماتریس ارزیابی (EI) استفاده از استراتژی حفظ‌ونگهداری پیشنهاد‌می‌شود تا علاوه‌ بر حفظ وضع موجود، تلاش کافی در زمینه‌ی تقویت نقاط ‌قوت و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها، کاهش نقاط ‌ضعف و تبدیل آن‌ها به نقاط قوت و استفاد‌ه‌ی بهینه از فرصت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت صورت‌ پذیرد. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-332-fa.pdf 2017-04-04 37 46 بازآفرینی شهری توسعه‌ی درونی مناطق متروک شهری 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE خودسازمان‌دهی و شبیه‌سازی مسیرهای عابر پیاده در محیط‌های شهری با استفاده از مدل نیروی اجتماعی (نمونه مطالعاتی: بلوار ارم شهر همدان) پیاده­روی علاوه بر ارتقاء سلامت عمومی موجب پویایی بیشتر محیط شهری می‌شود. بین فضاهای عمومی شهری، پیاده‌رو عمومی‌ترین فضا محسوب می‌شود؛ لذا فعالیت‌های بسیاری درگذشته به‌منظور بهبود و مدیریت آن‌ها صورت گرفته است. ساختار جریان عابرین در پیاده‌روها ازلحاظ آزادی در انتخاب سرعت و سبقت گرفتن از دیگران شبیه جریان حرکتی وسایل نقلیه در خیابان‌ها و جاده‌هاست. با این تفاوت که در جریان ترافیکی عابرین پیاده، قدرت مانورهای حرکتی و عبور از یکدیگر در مقایسه با وسایل نقلیه بسیار سریع‌تر و راحت‌تر است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از مدل نیروی اجتماعی که یکی از مدل‌های ارائه‌شده برای مدل‌سازی میکروسکوپیک عابرین پیاده است، رفتار عابرین پیاده مدل‌سازی شود. مدل نیروی اجتماعی به دلیل نزدیکی بیشتر به جهان واقعی نتایج واقع‌بینانه‌تری را ارائه می‌دهد. هدف اصلی انجام این مقاله بررسی الگوهای رفتاری عابرین پیاده در محدوده موردمطالعه با استفاده از مدل نیروی اجتماعی است، تا بتوان به تمایل درونی افراد در انتخاب مسیر و چگونگی واکنش آن‌ها پی برد. بدین منظور از نرم­افزار Micro-pedsim استفاده شد. در این مطالعه ابتدا رفتار واقعی عابرین پیاده از طریق فیلم‌های برداشت­شده از دو مقطع در بلوار ارم شهر همدان بررسی و داده‌های مربوط به‌سرعت، چگالی، شتاب، قطر تأثیر و مسافت دید، استخراج گردید. این داده‌ها وارد نرم‌افزار گردید، سپس رفتار مشاهده‌شده از حرکت افراد در مقاطع موردمطالعه مدل‌سازی شد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی، میزان رضایت و تمایل عابرین پیاده و همچنین نارضایتی آن‌ها را نشان داد. خروجی نرم‌افزار در مقاطع موردمطالعه با رفتار عابرین پیاده در همان مقاطع کاملاً مطابقت دارد. درنتیجه این نرم‌افزار ابزاری باقابلیت و کارایی بالا برای شناخت الگوهای رفتاری عابرین است. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-333-fa.pdf 2017-04-04 47 56 خودسازمان‌دهی مسیر پیاده مدل نیروی اجتماعی 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE کاربست رهیافت‌ مهندسی ارزش و مشارکت کارامد مردم در برنامه‌ها و طرح‌های شهرسازی ناحیه‌ی سعدی شهر شیراز طرح‌ها و برنامه‌های سنتی (جامع و تفصیلی) به دلایل مختلفی همچون تصمیم‌گیری‌های عقلانی و قطعی، شهرسازی سرانه‌ای، کاربری زمین صرفاً کالبدی و خشک و نظایرآن قادر به پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های ساکنان شهرها و روستاها نشده‌اند. پدیده‌ی جهانی شدن شهرسازی و حاد شدن مسائل شهرنشینی و شهرسازی در جهان امروز از یک سو و پیدایش انواع نظریه‌های برنامه‌ریزی‌ جدید در عرصه‌ی شهرسازی از سوی دیگر، شروط‌ لازم وکافی برای دخالت‌های تدبیرگرایانه در طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی کشور را ایجاب می‌کند تا به واسطه آنها حرکت به سمت هدف اصلی توسعه‌ی همه جانبه و توأم با نظارت و کنترل، مشارکت‌گرا و ارزش‌گرا، آغاز گردد. در این تحقیق با فرض وجود جامعه‌ای مشارکت‌جو، ضرورت سرعت‌دهی به اقدامات با استفاده‌ از نظریه مهندسی ارزش از طریق عملیاتی نمودن طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی در محدوده‌ی مطالعاتی، استخراج معیارهای اصلی از تمامی طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی تهیه شده برای این محدوده انجام می‌پذیرد و درنهایت با استفاده از نتایج پرسشنامه و استخراج ایده‌ها و راه‌حل‌های ارائه شده توسط مدیران و کارشناسان شهرسازی و مردم (ساکنان و کسبه)  به شرح مختلف مراحل کار پرداخته می‌شود. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-334-fa.pdf 2017-04-04 57 70 مهندسی ارزش مشارکت معیارهای طرح‌ها و برنامه‌های شهرسازی نمودار FAST سناریوسازی ناحیه‌ی سعدی شیراز. 1 AUTHOR 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی نقش المان‌های شهری بر ارتقای حس مکان در فضاهای شهری (نمونه موردی: شهر همدان) حس مکان بر ارزش‌ها، نگرش‌ها و به‌ ویژه رفتار اجتماعی افراد در مکان تاثیر می‌گذارد و عاملی برای احساس امنیت، لذت و ادراک عاطفی و هویتمندی افراد می­­باشد. المان­های شهری به­عنوان یکی از اصلی­ترین اجزای شهر، می­توانند نقش بسزایی در ایجاد روابط عاطفی افراد با فضاهای شهری و به تبع آن ارتقای سرزندگی و پویایی این گونه فضاها ایفا نمایند، بنابراین بررسی نقش المان­های شهری در ایجاد حس تعلق و وابستگی به مکان در فضاهای عمومی شهرهای امروزی امری ضروری است، چرا که این امر به هدایت و راهنمایی مدیران شهری جهت بکارگیری مناسب این عنصر کالبدی کمک شایانی خواهد نمود. با توجه به اهمیت این حس در ارتقای کیفیت فضای شهری، هدف از این پژوهش تحلیلی- پیمایشی، بررسی نقش المان­های شهری به­عنوان یکی از عوامل کالبدی تشکیل دهنده­ی فضای شهری در ارتقای حس تعلق و­ دلبستگی به مکان می­باشد، بنابراین به­منظور تعمیق در موضوع، با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای، میدانی و ابزار پرسشنامه، به ارزیابی نقش المان­های موجود در شهر همدان پرداخته شده است. نتایج حاصل حاکی از  آن است که المان­های شهری در کنار سایر عوامل تاریخی و فرهنگی، عامل تداعی خاطره و سرزندگی مکان از عوامل مهم و برجسته در ایجاد و ارتقای حس تعلق و دلبستگی به مکان در شهر همدان می­باشد؛ همچنین نقش معیارهای زیبایی و چشم نوازی، خاطره انگیزی و معانی و مفاهیم المان­های شهری در ارتقای این حس در شهر همدان به­عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بسیار زیاد است. http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-335-fa.pdf 2017-04-04 71 81 المان‌های شهری حس تعلق و دلبستگی حس مکان فضای شهری شهر همدان 1 AUTHOR 2 AUTHOR 3 AUTHOR