تابستان(مقالات در دست چاپ)                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (75 مشاهده)
مسألۀ اساسی پژوهش، یافتن عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت مشارکت معمار و کودک به­منظور نزدیک­تر شدن محصول فرآیند طراحی به خواسته­های واقعی­تر کودکان، از طریق یافتـن پاسـخ دو سؤال اصـلی است: 1- عوامل مؤثر در ارتقـاء کارآیی فرآیند طراحی مشارکتی معمار و کودک کدامند؟ 2- جهت افزایش عمق مشارکت معمار و کودک چه راهکارهایی وجود دارد؟ هدف این پژوهش کیفی، استخـراج و معـرفی ویژگی­های اثـربخش در افزایش عمق مشارکت معمار و کودک، در فرآیند طراحی معماری برای کودکان است. جمع آوری داده­ها به ­روش کتابخانه­ای، تحلیل محتوا به روش فـراترکـیب، دسته­بندی داده­ها درMaxQDA ، بررسی روایی استنتاج­ها با ابزار گلـین، سنجش فراوانی ویژگی­های استنتاج­شده در Excel ، انجام شد. پایایی نتایج با نظرسنجی از معماران و اعتبارسنجی پاسخ­ها با آزمون­های تی تک­نمونه­ای و فریدمنSPSS  انجام شد. یافته­ها نشان داد ارتقـاء کارآیـی فرآینـد­ طراحـی ­مشارکـتی وابسته به افزایش عمق مشارکت معمار و کودک است. و عمـق مشارکـت وابسته به چهار ویژگـی اصـلی است: 1- فراهم شدن زمینۀ مشارکت عمیق­تر معمار و کودک. 2- حضور فعال و مداوم کودکان درطـول فرآیند طـراحی درکنار معـمار. 3- ایجاد بستر خلاقیت حداکـثری کودکان مشارکت­کـننده. 4- تقویت ویژگی­های خاص در طراحان معماری برای کودکان. راهکارهای زیرمجموعۀ این ویژگی­ها، درقالب 22 اصل مختلف، استنتاج گردید.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/4 | پذیرش: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb