( انتشار آنلاین) 1400                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (242 مشاهده)

فرآیند حل مسئله خلاق به عنوان یک فعالیت شناختی در فرایند طراحی معماری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فرایند طراحی شامل ظهور، تکامل، دگردیسی ایده­ها و شکل­گیری مفاهیم است. آنچه که این مفاهیم را در راستای دستیابی به خلاقیت و رقابت پذیری طرح مطرح می‌نماید، تبیین مهمترین مؤلفه‌های موثر بر هر یک از این دو رویکرد در فرایند طراحی است. پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به یک رابطه معنادار میان خلاقیت و رقابت‌پذیری درحوزه آموزش معماری است. بنابراین پس از تبیین مؤلفه‌های دو مقوله ازطریق یک فرآیند چندمرحله‌ای روش تحقیق پیاده‌سازی شد. روش پژوهش در تحقیق حاضر به صورت "استدلال منطقی" بوده و با استفاده از تدابیر "تحلیلی-توصیفی"، با رویکردی کیفی و کمی به انجام رسیده است. ارزیابی این روابط در سنجش و نقد طرح‌های معماری ارائه شده در پروژه طرح معماری 6 توسط گروهی از دانشجویان با موضوع آزاد از منظر گروهی از داوران پرداخته است. بدین منظور با استفاده از ابزار پژوهشی پرسشنامه به تبیین رابطه معنادار بین مؤلفه‌های دو رویکرد مذکور پرداخته شده و داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردیده است. نتایج کلی پژوهش نشان دهنده رابطه دوسویه‌ای به صورت مستقیم و معنادار میان خلاقیت و رقابت پذیری طرح معماری بوده است.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1399/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb