چکیده: (1009 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جهانی سازی معماری سنتی ایران با بهره گیری از صنعتیسازی از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی، اساتید رشته معماری و مهندسی عمران – سازه در مراکز آموزش عالی و خبرگان در شرکتها و ارگانهای دولتی و خصوصی و در بخش کمی مدیران، سرپرستان کارگاه و دفتر فنی و مهندسان اجرائی شرکتهای ساخت و ساز و معماری استان مازندران به تعداد 910 نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش طبقه ای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمه ساختاریافته و ساختاریافته طی چهار راند و در بخش کمی از طریق معادلات ساختاری با پرسشنامه محقق ساخته 88 گویهای با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. یافتهها نشان داد، مدل نهایی دارای 6 بعد (سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیک و زیستمحیطی) و 22 مولفه بودهاست. مولفه های: حمایت دولت، سیاستهای دولت و اعتماد سیاسی تبیین کننده بعد سیاسی، مولفه های: سبک زندگی، الگوی مصرف، اطلاع رسانی و هویتبخشی تبیین کننده بعد فرهنگی، مولفه های: تولید و توزیع، سرمایه گذاری، سیاستهای اقتصادی و ثبات اقتصادی تبیین کننده بعد اقتصادی، و مولفه های: تبلیغات و آگاهی، بازاریابی اجتماعی، آموزش و انسجام اجتماعی تبیینکننده بعد اجتماعی، مولفه های: دانش فنی، تبادل اطلاعات، تجهیزات فنی و بروزرسانی تجهیزات تبیین کننده بعد تکنولوژیک، و در نهایت مولفه های: حفظ محیط، پایبندی به ایزوها و توسعه پایدار تبیین کننده بعد زیست محیطی بوده اند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/9/15