چکیده: (3285 مشاهده)
یکی از شاخصه های پدیدارشناسی مرلوپونتی، توجه به جایگاه بدن و نقش تن در جریان ادراک حسی جهان است. یک تصویر عکاسی شده، شاهدی غیر قابل اعتماد از کیفیت واقعی فضای معماری است، بنابراین بررسی نقش تن، فهم جایگاه انسان و تجربه وی از فضای معماری، گستره دید متفاوتی از درک فضا در اختیار او قرار می دهد. در معماری سنتی به ویژه بازارهای تاریخی، توجه عمیق به حضور انسان و ادراک وی در راسته های اصلی بازار و فضاهای پیرامونی شده است که با درگیر شدن حواس پنجگانه، درک متفاوتی از فضا نسبت به تصویر تهیه شده از آن فضا دارد. سوال اصلی پژوهش در این است: مولفه های تاثیر گذار در ادراک تنانه با تاسی از نظریات مرلوپونتی در بازار ایرانی چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی جایگاه انسان و نوع متفاوت ادراک در حضور انسان با تاکید بر نظریه"ادارک تنانه مرلوپونتی" است. این تحقیق در قالب پژوهشهای کیفی است و روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است و ابزار گردآوری اطلاعات با ثبت مشاهدات و مصاحبه صورت پذیرفته است. در نتایج این پژوهش که با تاکید بر نظریه مرلوپونتی مبنی بر ادراک تنانه انجام گرفته است، مولفه های تاثیر گذار بر حضور انسان و دید متفاوت وی مانند عمق، فاصله، حرکت در فضای معماری، پرسپکتیو دید، اتمسفر فضا، تغییر دید ناظر و پارالاکس حاصل شده است. یافته ها نشان می دهند که این مولفه ها در فضای بازار تاریخی به خوبی جلوه می کنند، توجه معماران گذشته به نقش انسان در فضا و درگیری ادارک وی با ایجاد حس حرکت، افق دید و عمق حرکتی، ریتم و تکرار در جداره ها و نور دهی، عمیقا احساس می شود و نقش تعیین کننده ای در درک فضای معماری و تجربه زیسته انسان در بازار ایرانی دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
معماری و سینما، نشانه شناسی و پدیدار شناسی معماری دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1400/7/10