چکیده: (962 مشاهده)
تحلیلهای ایزوویستی باوجود توانایی محدود و نقاط ضعف متعدد، بهترین ابزار شناختهشده برای کمی سازی ساختار فضایی در بسیاری از زمینههای تحقیقاتی محیطی هستند. همچنین، محققین بسیاری نیز سعی کردهاند این ابزار را ارتقا داده و تکمیل کنند و ابزاری تواناتر برای استفاده محققین و طراحان فراهم آورند. در این راستا و در جهت ارتقا تحلیلهای ایزوویستی، مقاله حاضر در ابتدا به اهمیت دسترسی به اطلاعات و ارتباط آن با ساختار فضایی میپردازد. سپس نقطهضعف درونی تحلیلهای ایزوویستی به دلیل در نظر نگرفتن انسان بهعنوان موجودی فعال و جستجوگر درزمینه دسترسی به اطلاعات را بیان میکند. در ادامه سعی میشود با معرفی مجموعهای جدید از متغیرها بر اساس شیوه دسترسی به اطلاعات در محیط و امکانات محیط برای ارائه اطلاعات پیشبینینشده، این ضعف تا حدودی پوشش داده شود. متغیرهای پیشنهادی بر اساس فاصله و پراکندگی لبههای باز ایزوویستی در اطراف بیننده تعریف شدهاند. پس از معرفی روش محاسبه متغیرها، معنیداری (ارتباط واقعی آنها با احساس و رفتار در محیط) متغیرهای معرفیشده بهوسیله دو آزمون موردبررسی قرار گرفت. در آزمون اول به روش تحلیل بصری و آزاد، ارتباط متغیرهای پیشنهادی با سیرکولاسیون و القاکنندگی حرکتی محیط در یک نمونه موردی بررسی شد. در آزمون دوم، به کمک محیط مجازی قابل طراحی و نتیجه طراحی طراحان در این محیط، ارتباط متغیرهای پیشنهادی با کیفیت ادراکی محیط بررسی گردید. نتایج نشان میدهد بعضی از متغیرهای معرفیشده ارتباط قوی با کاربرد فضا از منظر حرکتی دارند و بر اساس آنها میتوان بین محلهای سکون و حرکت در محیط تمیز قائل شد. همچنین تغییرات بعضی از متغیرها با کیفیت ادراکی همبستگی آماری قوی دارند و تغییر این متغیرها در روند افزایش کیفیت محیط کاملاً معنیدار است. مجموع نتایج ، معنیداری بالا و ارتباط قوی بااحساس و رفتار را در سه متغیر از متغیرهای پیشنهادی نشان میدهد. در مطالعات پیشین تنها تعداد انگشتشماری از شاخصهای مستقل ایزوویستی قویا مرتبط بااحساس و رفتار شناخته شدهاند. لذا استفاده از این سه متغیرهای پیشنهادی به همراه متغیرهای شناختهشده قبلی برای تحلیل ایزوویستی محیط کاملاً مفید و حتی ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/10/4 | انتشار: 1401/10/16