Sajadi K, Azemati H, Moztarzadeh H, Saleh Sedghpor B. Modeling causal relationships of school environmental components to
reduce student aggression by mediating the role of diversity and activity. Haft Hesar J Environ Stud 2023; 12 (44) :65-76
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1927-fa.html
سجادی خاطره، عظمتی حمیدرضا، مضطرزاده حامد، صالح صدق پور بهرام. مدل یابی روابط علی مؤلفههای محیطی مدارس در جهت کاهش پرخاشگری دانشآموزان با میانجیگری نقش تنوعپذیری و فعالیتپذیری. مطالعات محیطی هفت حصار. 1402; 12 (44) :65-76
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1927-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی شبراز
2- دانشگاه شهید رجایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
چکیده: (1387 مشاهده)
رفتار پرخاشگری در اشکال مختلف جزو مشکلات بزرگ و اساسی جوامع بهشمار میآید که اهمیت این موضوع در سطح جهانی منجر به پیشنهاد و ارائه راهکارهای کاهش پرخاشگری شده است. کارشناسان محیطی معتقدند که محیط با مؤلفههای خود میتواند بر سلامت روان، تنشهای رفتاری، احساس تعلق به فضا و میزان تعاملات اجتماعی کاربران تأثیر بسزایی داشته باشد. شروع رفتار پرخاشگرانه در دوران کودکی ضمن ایجاد آسیبهای جدی فردی، تهدیدهای اجتماعی در آینده را بههمراه خواهد داشت. بنابراین مدرسه مؤثرترین فضایی است که دانشآموزان در کنار دوستان و همسالان خود میتوانند رفتار پرخاشگری را از یکدیگر تقلید کنند و یا نسبتا آرام و منطقی رفتار کنند. هدف اصلی پژوهش در راستای کاهش اینگونه رفتارهای دانشآموزان در مدارس، رسیدن به مدل روابط علی مطلوب میان مؤلفههای محیطی مؤثر میباشد. روند پژوهش بر اساس روش تحقیق پیمایشی بوده و جهت ارزیابی مؤلفههای محیطی مؤثر بر کاهش رفتار پرخاشگری که از چارچوب مبانی نظری استخراج شده، پرسشنامهای میان 317 نفر از دانشآموزان پسر در مقطع دوم متوسطه تهیه و توزیع شده است. تحلیل دادهها نیز بهروش تحلیل عاملی بوده که به تبیین رابطهی بین مؤلفههای محیطی پرداخته و مدل نهایی پژوهش در نرمافزار ایموس ترسیم شده و روابط علی مدل بهکمک تحلیل مسیر ارزیابی شده است. در مدل نهایی سه چرخه از عامل طبیعتگرایی بر محیط بدون تنش تأثیرگذار بوده، چرخه اول که بیانگر نقش طبیعت در کنار خوانایی و انعطافپذیری فضا، منجر به حرکت چرخه دوم با اضافه شدن عامل تنوعپذیری و سپس چرخه سوم با عامل فعالیتپذیری خواهد شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که چرخهی طبیعتگرایی با میانجیگری تنوعپذیری به میزان %8/39 و فعالیتپذیری به میزان %2/40 موجب شکلگیری محیط بدون تنش شده است. همچنین عامل خوانایی فضایی با %4/65 و عامل امنیت محیطی با %2/50 بهعنوان مؤثرترین عوامل در مدل شناسایی شدند که مدل نهایی تحت تأثیر این دو عامل بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/26