دوره 11، شماره 44 - ( تابستان 1402 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
2- دانشگاه شهید بهشتی تهران
3- دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
4- دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
چکیده:   (337 مشاهده)
ازآنجاکه معماری ­بومی در هماهنگی با "تجربه زیستۀ" بومیان شکل می­گیرد، معماری‌ای از مدخل فضای وجودی است که از منظر شاعرانگی، فضایی نامنتظر و درعین‌حال آزادکننده است که به ‌واسطه خیال، کشف و فهم می­شود. بنابراین مقاله حاضر، با رجوع به رویکرد پدیده‌شناختی که ریشه در فلسفه داشته و بر مفاهیمی چون "تجربه زیسته" و "ادراک" انسان از هستی اشاره دارد، موضوع را به‌گونه‌ای بررسی نموده که "چگونگی" در آن­ ممکن باشد. در راستای پاسخ به پرسش­ اصلی پژوهش: «چگونه می­توان با معیارهای پدیده­شناسی برآمده از نظریات هایدگر و شولتز، به تحلیلی وجودی (اگزیستانسیال) از تحقق سکونت در معماری‌بومی منطقۀ منوجان دست یافت؟»، معیارهای پدیده­شناسانۀ برآمده از مطالعات نظری پایه، در فلسفه وجودیِ هایدگر و پدیده­شناسیِ مکان در تحقیقات شولتز شامل: یک مورد متغیر وابسته مؤلفۀ "باشیدن" و ده مورد متغیر مستقل شامل: "مکانمندی"، "آشکارگی"، "خودبودگی"، "گردآوری"، "خصلت"، "دربرگیرندگی"، "نمادین­سازی"، "مراقبت"، "معناداری" و"شاعرانگی" استخراج و تدوین شدند؛ سپس در جهت هدف تحقیق یعنی فهم عمیق­تر و بهتر معماری‌بومی منوجان در توصیف و تفسیری پدیده­شناختی با معیارهای ذکرشده ارائه شد. جامعه آماریِ این پژوهش، بنا و فضای زیستی بومیان -کپر و عناصر وابسته به آن- می­باشد.  آنچه این سکونتگاه/قرارگاه را به طرز چشمگیری از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، نوعِ مصالح، شکل و نحوۀ استقرار کپرها از یک‌سو و از سوی دیگر شیوۀ سکونتی است که در آنجا محقق شده است. نتایج نشان داد سکونتگاه موردنظر در عین تمامی مشکلات اقتصادی و فقر شدید ساکنین آن، مؤلفه‌های لازم برای تحقق سکونت در تطابق با احراز هویت و پذیرش کاربری و درنتیجه در رابطه با فرم و فضا را در خود دارد. درنهایت سعی شد نشان ­داده شود این شیوۀ "سکناگزیدن/باشیدن" واجد امتیازاتی است که در پژوهش‌ها و مطالعات رایج معماری مغفول می‌ماند؛ امتیازاتی که معطوف به "تجربۀ زیستۀ" ساکنان و رابطۀ وجودی آن‌ها با محیط و مکان زندگی‌شان می‌باشد که به نظر می‌رسد با تحلیلی وجودی و رویکردی پدیده‌شناسانه بهتر به دید می‌آیند.
 
متن کامل [PDF 2909 kb]   (94 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: روان شناسی محیط
دریافت: 1400/5/31 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.