شنبه 8 اردیبهشت 1403
|
English
[
Archive
]
ورود خودکار
ثبت نام
بازیابی رمز عبور
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
درباره نشریه
هیات تحریریه
اهداف و زمینهها
اخبار نشریه
اصول اخلاقی انتشار مقاله
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شمارههای مجله
آخرین شماره
انتشار آنلاین(آماده چاپ)
برای نویسندگان
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای نویسندگان
الگوی مقاله
فرم ارسال مقاله
فرم تعارض منافع
نامه به سردبیر و تعهدنامه
(بسیار حائز اهمیت)
داوران
راهنمای داوران
فهرست داوران مجله
بخش مالی
پرداخت هزینه بررسی و داوری
پرداخت هزینه پذیرش
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
ثبت نام
ایمیل فصلنامه (بسیار حائز اهمیت)
انتشار آنلاین
برگشت به فهرست مقالات
|
برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روابط میان مولفه های موثر در ساختار فضاهای سکونتی به منظور ارتقاء خلاقیت کودکان از دیدگاه کاربران
مسلم ایراندوست
1
،
حمیدرضا عظمتی
2
،
هادی کشمیری
3
،
بهرام صالح صدق پور
4
1- دانشجوی دکترای معماری،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
2- دکترای معماری،هیئت علمی تربیت بدنی شهید رجائی،تهران،ایران(نویسنده مسئول)
3- دکترای شهرسازی،هیئت علمی،واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز،ایران
4- دکترای معماری،هیئت علمی تربیت بدنی شهید رجائی،تهران،ایران
چکیده:
(497 مشاهده)
امروزه کشورهای توسعهیافته از تمام ظرفیتهای خود در جهت ارتقا زیرساختها و ایجاد فضاهای خلاق در مسیر بهبود خلاقیت کودکان بهعنوان یکی از معیارهای مهم در توسعه استفاده مینمایند. کودک خلاق میتواند ظرفیتهای مناسبی را برای محیط خود ایجاد نماید و از این توانایی خود در سایر سنین نیز بهرهمند شود.
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل روابط میان مولفه های موثر در ساختار فضاهای سکونتی به منظور ارتقاء خلاقیت کودکان است. پژوهش حاضر در سال 1402 با روش دلفی و جامعه تحقیق متشکل از کاربران فضاهای مسکونی انجان شده است. که در چارچوب مصاحبه ای باز و به روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شد و به تحلیل دیدگاه ها در نرم افزار
SPSS26
پرداخته شده است. در آخر باتوجه به ضرایب بدست آمده از متغیرهای پژوهش به تولید گراف ها توسط نرم افزار گفی پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مجموع 5 مولفه محیطی مؤثر بر خلاقیت کودکان در فضاهای مسکونی مشخص شدند. این 5 مولفه عبارتند از: کالبدی، اجتماعی، طراحی، روانشناختی و امنیت. توجه به مسائل محیطی میتواند باعث خودشناسی در میان کودکان جهت بروز خلاقیت شود. مسائل محیطی میتواند بهعنوان یک عامل محرک باعث کشف خلاقیت شود و از طرفی خود زمینه جهت پرورش و بهبود تواناییهای کودکان در حوزه خلاقیت را فراهم نماید
واژههای کلیدی:
خلاقیت
،
فضای خلاق
،
سکونتگاه
،
کودکان خلاق
،
مدلیابی ساختار فضا
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی
| موضوع مقاله:
روان شناسی محیط
دریافت: 1402/9/22 | پذیرش: 1400/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.