دوره 3، شماره 10 - ( زمستان 1393 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


چکیده:   (3627 مشاهده)

حس مکان بر ارزش‌ها، نگرش‌ها و به‌ ویژه رفتار اجتماعی افراد در مکان تاثیر می‌گذارد و عاملی برای احساس امنیت، لذت و ادراک عاطفی و هویتمندی افراد می­­باشد. المان­های شهری به­عنوان یکی از اصلی­ترین اجزای شهر، می­توانند نقش بسزایی در ایجاد روابط عاطفی افراد با فضاهای شهری و به تبع آن ارتقای سرزندگی و پویایی این گونه فضاها ایفا نمایند، بنابراین بررسی نقش المان­های شهری در ایجاد حس تعلق و وابستگی به مکان در فضاهای عمومی شهرهای امروزی امری ضروری است، چرا که این امر به هدایت و راهنمایی مدیران شهری جهت بکارگیری مناسب این عنصر کالبدی کمک شایانی خواهد نمود. با توجه به اهمیت این حس در ارتقای کیفیت فضای شهری، هدف از این پژوهش تحلیلی- پیمایشی، بررسی نقش المان­های شهری به­عنوان یکی از عوامل کالبدی تشکیل دهنده­ی فضای شهری در ارتقای حس تعلق و­ دلبستگی به مکان می­باشد، بنابراین به­منظور تعمیق در موضوع، با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای، میدانی و ابزار پرسشنامه، به ارزیابی نقش المان­های موجود در شهر همدان پرداخته شده است. نتایج حاصل حاکی از  آن است که المان­های شهری در کنار سایر عوامل تاریخی و فرهنگی، عامل تداعی خاطره و سرزندگی مکان از عوامل مهم و برجسته در ایجاد و ارتقای حس تعلق و دلبستگی به مکان در شهر همدان می­باشد؛ همچنین نقش معیارهای زیبایی و چشم نوازی، خاطره انگیزی و معانی و مفاهیم المان­های شهری در ارتقای این حس در شهر همدان به­عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بسیار زیاد است.

متن کامل [PDF 400 kb]   (4116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/15 | پذیرش: 1396/1/15 | انتشار: 1396/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.