دوره 5، شماره 19 - ( بهار 1396 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Prioritization of the Influencing Factors on Sense of Community in Subway Stations. Haft Hesar J Environ Stud 2017; 5 (19) :63-74
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-405-fa.html
حیدری علی اکبر، زعیمی نسرین. اولویت‌بندی شاخص‌های تأثیرگذار در اجتماع‌پذیری ایستگاه‌های مترو. مطالعات محیطی هفت حصار. 1396; 5 (19) :63-74

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-405-fa.html


چکیده:   (2501 مشاهده)

هدف از این نوشتار، بررسی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر اجتماع‌پذیری در فضاهای داخلی ایستگاه‌های مترو با تکیه‌بر قابلیت‌های موجود در این‌گونه فضاها است. امروزه فضاهای مترو به دلیل استفاده بسیار زیاد افراد از آن در طول شبانه‌روز، به‌عنوان یکی از فضاهای شهری پرکاربرد ایفای نقش می‌نماید. چنین به نظر می‌رسد که این‌گونه فضاها علاوه بر اینکه به‌عنوان مکانی برای وجوهی کارکردی در جهت نقل‌وانتقال سریع و مناسب افراد موردتوجه قرار دارند، می‌توانند زمینه‌ساز ارتقا سطح تعاملات اجتماعی میان افراد استفاده‌کننده از آن نیز باشد؛ لذا چنین به نظر می‌رسد که با شناخت از مجموعه عواملی که شکل‌گیری این مهم را در چنین فضاهایی تأمین می‌کنند، می‌توان در جهت تأمین ابعاد اجتماعی نیازهای انسان نیز گامی مهم برداشت.

 در همین راستا پس از تدوین چارچوب نظری تحقیق شامل استخراج و جمع‌بندی کلیه شاخص‌های تأثیرگذار بر اجتماع‌پذیری افراد در فضاهای مترو از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و نیز گردآوری دیدگاه خبرگان در این خصوص، به طراحی پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات پرداخته شد. تعداد 200 پرسشنامه در ایستگاه‌های مختلف مترو شهری تهران منتشر گردید و نتایج با استفاده از آزمون فریدون و نیز آزمون تی یک نمونه‌ای مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده نشان از آن داشت که از میان عوامل مختلف تأثیرگذار بر اجتماع‌پذیری فضاهای ایستگاهی، شاخص‌های وجود مبلمان و وجود کاربری‌های متنوع در کنار هم که زیرمجموعه عوامل عملکردی دسته‌بندی‌شده‌اند، به ترتیب در اولویت‌های اول و دوم و پس‌ازآن شاخص وجود آثار هنری در ایستگاه مترو که زیرمجموعه عوامل کالبدی هستند، سومین اولویت در ارتباط با ایجاد انگیزه‌های اجتماع‌پذیری افراد در فضاهای مترو به شمار می‌رود.

متن کامل [PDF 524 kb]   (1214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/2 | پذیرش: 1396/4/2 | انتشار: 1396/4/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb