چکیده: (۲۳۸۶ مشاهده)
«ایدهپردازی در طراحی»، در آموزش معماری اهمیت زیادی دارد. در آتلیهها طبق روال، قبل از شروع طراحی به دانشجویان توصیه میشود چند نمونه موردی انجامشده مرتبط با موضوع، ببینند و بررسی کنند. در اسکیس نمونه موردی، همان محرک بصری است. هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه کیفیت محرک بصری ارائهشده به دانشجویان و بازخورد آن در ایدهپردازی و افزایش خلاقیت آنها است. بر این اساس ابتدا در خصوص فرآیند طراحی و چگونگی تصویرپردازی ذهنی، کلیاتی ارائهشده و سپس نقش محرک بصری بر اسکیسهای دانشجویی بررسیشده است. جامعه آماری، دانشجویان درس مقدمات طراحی معماری 2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام است، در قالب 3 گروه، به سه طریق موضوع اسکیس را دریافت کردند. اول بدون محرک بصری، دوم با محرک بصری و در حالت سوم با محرک بصری با غنای بیشتر. نتایج تحقیق نشان داد، دانشجویانی که محرک بصری با غنای بیشتر را دریافت کردند خلاقیت بالاتر و نتایج بهتری در کار خود داشتند. همچنین ایرادات ترسیمی آنها نیز کمتر بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات کمی و بنیادی و ابزار گردآوری دادهها مشاهده مستقیم بوده و نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی و روایی آن سنجیده شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/5 | پذیرش: 1399/3/5 | انتشار: 1399/3/5