%0 Journal Article %A Abeddost, Hosein %A Zali, Nader %A Abizadeh, Saman %T Analysis of the role of urban graphic in the development of Razavi culture with a nostalgic approach and Icon- phenomenon (a case study of Razavi elements in Imam Reza squares in Iran) %J Haft Hesar Journal of Environmental Studies %V 9 %N 34 %U http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1170-fa.html %R 10.29252/hafthesar.9.34.5 %D 2021 %K Urban graphics, Razavi culture, nostalgia, icon-phenomenon., %X اِلمان­های شهری به‌عنوان بخشی از گرافیک شهری مجموعه­ای از نشانه­ های شمایلی را به‌تنهایی یا در ترکیب با نشانه­های نوشتاری سازمان‌دهی شده به شیوه تایپوگرافی دربر می­گیرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که نقش گرافیک شهری در گسترش فرهنگ رضوی چیست و تأثیر المان­های رضوی در انتقال معنا را با رویکرد نوستالژی و آیکون پدیده، چگونه می­توان تحلیل کرد. هدف تحقیق شناسایی نقش گرافیک شهری در توسعه فرهنگ رضوی در محیط شهری با تأکید بر تحلیل المان­های رضوی است. فرضیه تحقیق امکان انتقال مفاهیم ارزشی ارتباط با امام هشتم (ع) و ایجاد حس همبستگی و دل‌بستگی مذهبی در فضای شهری با کاربرد المان رضوی به‌عنوان بخشی از گرافیک شهری است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از مطالعات کتابخانه­ای و مشاهدات میدانی است. تجزیه تحلیل داده­ها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق المان­های رضوی با نشانه­های تصویری و نوشتاری همراه‌اند. این نشانه­ها انتقال پیام اعتقاد به امام هشتم (ع) را به شکل معنای صریح و معانی ضمنی بر عهده‌دارند. نوستالژی یکی از تمهیدهای مورداستفاده طراحان برای ایجاد ارتباط حسی با مخاطب شیعه است. نوستالژی زمینه اتصال ذهن مخاطب با مکان و زمانی فراتر از مکان شهری المان را فراهم می­کند. مکان ایده آل مقصد، حرم رضوی و ارتباط با امام هشتم است. حجم­های رضوی آیکون­هایی هستند که از حالت مکانیکی و یخ‌زده خارج‌شده و ظهور آیکون پدیده را نشان می­دهند. آیکون پدیده مفهوم اتصال معنوی با امام هشتم (ع) است. %> http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1170-fa.pdf %P 39-52 %& 39 %! %9 Research %L A-10-165-14 %+ %G eng %@ 2322-5602 %[ 2021