Haft Hesar Journal of Environmental Studies
مطالعات محیطی هفت حصار
Haft Hesar J Environ Stud
Art & Architecture
http://hafthesar.iauh.ac.ir
1
admin
2322-5602
2717-4174
10.52547/hafthesar
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
10
37
online
1
fulltext
fa
خودسازماندهی شهری در عمل: شناسایی الگویی برای درک اقدامات جمعی در محلات شهر سبزوار
Urban self-organization in practice: identifying a model for understanding collective action in neighborhoods of Sabzevar City
روان شناسی محیط
پژوهشي-مورد پژوهی
Research
<span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مطالعات نشان می­دهد، مفهوم خودسازماندهی ­شهری می­تواند راهی را برای تحقق مشارکت واقعی شهروندان پیش­روی محققان قرار دهد. با وجود اهمیت این موضوع، به نظر می­رسد خلأ شناختی عمده­ای در این زمینه در کشور وجود دارد. با توجه به ماهیت زمینه­گرای خودسازماندهی شهری، برای بهره­گیری از این مفهوم در توسعه­ی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">محلات کشور </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">باید</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ابتدا</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شناختی</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از مفاهیم و</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">عناصر</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">خاص</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">این</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پدیده در داخل انجام</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> مفاهیم و مقولات خودسازماندهی­شهری در محلات شهر سبزوار و بررسی چگونگی ارتباط بین این مفاهیم و مقولات می­باشد. برای دستیابی به هدف مذکور در این پژوهش از روش نظریه­ی داده­ بنیاد چندگانه استفاده شده ­است و طی فرآیندی رفت­ و برگشتی به مرور متون نظری موجود و مصاحبه با 18 نفر از کنشگران فرآیندهای خودسازماندهی شهری در سبزوار، مسئولان و متخصصان مسائل شهری پرداخته شد. طی فرآیند پژوهش 423 کد اولیه، 68 مفهوم و 22 مقوله شناسایی­گردید. از میان مقولات بدست­آمده جریان ثابت انرژی به عنوان مقوله­ی محوری معرفی­­شده و الگوی پیشنهادی </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">با</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">تأکید</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">بر</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">شرایط</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">علّی،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه­ای،</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مداخله­گر</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">و راهبردها</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پیامدها</span></span> <span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ترسیم­</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> و ارائه </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">گردید. مطابق با یافته­های پژوهش، جریان ارتباطات، تعاملات و تبادل ایده­ها، تجربیات و اطلاعات در میان کنشگران مختلف فرآیندهای خودسازماندهی شهری اعم از شهروندان، افراد کلیدی و مسئولان نهادهای رسمی، اساس فرآیندهای خودسازماندهی شهری مبتنی بر جامعه را تشکیل می­دهد. از این رو تلاش در جهت برقراری و افزایش جریان مذکور می­تواند بسترهای لازم برای شکل­گیری فرآیندهای خودسازماندهی شهری را فراهم آورد. برقراری و تداوم جریان اطلاعات و تبادل تجربیات در میان افراد سبب ایجاد علایق و منافع مشترک و نیز افزایش بینش و آگاهی شهروندان می­گردد. به منظور دستیابی به اهداف مشترک شهروندان، مذاکرات و توافقاتی درون اجتماع محلی و بین افراد گروه خودسازمانده یا شهروندان دخیل در فرآیندهای خودسازماندهی و نیز مذاکرات و توافقاتی بیرون از اجتماع محلی و میان کنشگران محلی و نهادهای دولتی رخ می­دهد. در خلال این مذاکرات، برنامه­ها و پروژه­های موردنیاز ساکنان تعریف شده و در نهایت، بودجه­ی مورد نیاز از کانالهای مختلف از قبیل آوردهی مردمی، بودجه­های اختصاص یافته­ی محلی و تبدیل پتانسیل­های مختلف به یکدیگر تأمین می­­گردد. از سوی دیگر، </span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">ساختارها و چارچوب­های قانونی تسهیل­کننده و مکانیسم­های مطلوب حاکمیتی و مدیریت شهری در سطوح کلان و محلی از قبیل وجود سیستم­های مدیریت شهری چندسطحی و تدوین قوانین انعطاف­پذیر و قابل تطبیق با شرایط محلی، بسترهایی هستند که اثرات مثبت و قابل توجهی در ایجاد و گسترش فرآیندهای خودسازماندهی شهری برجای می­گذارند. مطابق با یافته­های این پژوهش، فرآیندهای خودسازماندهی شهری، سبب ارتقاء ابعاد عملکردی، معنایی و زیست­محیطی می­گردد و دستاوردهای اقتصادی و مداخلات اجتماعی و رفتار محور را نیز به همراه دارد.</span></span><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span>
<strong>Introduction: </strong>Studies show that the concept of urban self-organization can pave the way for researchers to achieve actual citizen participation. Despite the importance of this issue, there is a significant cognitive gap in this field in Iran. Due to the contextual nature of urban self-organization, to use this concept in the development of the country's neighborhoods, one must first understand the specific concepts and elements of this phenomenon inside. This study aims to identify the concepts and categories of urban self-organization in the neighborhoods of Sabzevar and investigate the relationship between these concepts and categories. <br>
<strong>Methodology:</strong> the research uses the multi grounded theory. The existing theoretical texts were reviewed during a round-trip process, and 18 activists of urban self-organization processes in Sabzevar, officials, and experts on urban issues were interviewed. A combination of purposeful judgment methods and snowballs, non-probabilistic methods, has been used to select the statistical population. Adequacy of sampling has also been achieved by the theoretical sampling method. <br>
<strong>Results: </strong>During the research process, 423 initial codes, 68 concepts, and 22 categories were identified. Among the obtained categories, "constant energy flow" was introduced as a core category. "motivating factors", "Structural forces and capacities of the local community", "Transparency and accessibility of information", "Socio-psychological characteristics of key people", "Spatial-social proximity" and "Determination of managers" "Were identified as causal conditions. Strategies resulting from a core category in the model include "negotiations and agreements", "multi-sectoral funding methods", "creating common interests" and "collective learning". On the one hand, in this model, the categories of "technical capacity, knowledge, and awareness of citizens", "capacity of local scientific societies", "capacities and physical assets of the neighborhood", "recognition of self-organized groups" and "independence of Self-organized groups" is introduced as the context conditions. On the other hand, "institutional rules and forces" are the intervening conditions in the mentioned model.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The flow of communication, interactions, and exchange of ideas, experiences, and information among the various actors of urban self-organization processes, including citizens, key individuals, and Responsible official bodies, form the basis of urban self-organization processes. Therefore, efforts to establish and increase this flow can provide the necessary conditions for forming urban self-organization processes. According to the research findings, structural and legal reforms in urban management processes are inevitable to achieve real and self-organized participation. Changes to multi-level management systems, the development of flexible rules that are adaptable to local conditions, and the elimination of cumbersome administrative procedures are among the most essential measures that should be considered in this regard. Finally, the proposed model promotes functional, semantic, and environmental dimensions and brings "economic achievements" and "social and behavior-oriented interventions".
خودسازماندهی شهری, سبزوار, مشارکت, نظریهی داده بنیاد چندگانه
: Urban Self-Organization, Sabzevar City, Participation, Multi Grounded Theory
35
50
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-931-6&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Saffar Sabzevar
فاطمه
صفارسبزوار
10031947532846004584
10031947532846004584
No
Maryam
Daneshvar
مریم
دانشور
10031947532846004585
10031947532846004585
Yes
Taktom
Hanaei
تکتم
حنایی
10031947532846004586
10031947532846004586
No
Sayed Moslem
Satyedolhoseyni
سیدمسلم
سیدالحسینی
10031947532846004587
10031947532846004587
No