Haft Hesar Journal of Environmental Studies
مطالعات محیطی هفت حصار
Haft Hesar J Environ Stud
Art & Architecture
http://hafthesar.iauh.ac.ir
1
admin
2322-5602
2717-4174
10.52547/hafthesar
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
10
37
online
1
fulltext
fa
ادراک تنانه از بازار ایرانی: تبیین مولفههای معماری بر اساس نظریات مرلوپونتی
معماری و سینما، نشانه شناسی و پدیدار شناسی معماری
پژوهشي-مورد پژوهی
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Arial,sans-serif"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">یکی از شاخصه</span></span></span></span><sub> </sub><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">های پدیدارشناسی</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">مرلوپونتی، توجه به جایگاه بدن و نقش تن در جریان ادراک حسی جهان است. یک تصویر عکاسی شده، شاهدی غیر قابل اعتماد از کیفیت واقعی فضای معماری است، بنابراین بررسی نقش تن، فهم جایگاه انسان و تجربه وی از فضای معماری، گستره دید متفاوتی از درک فضا در اختیار او قرار می دهد. در معماری سنتی به ویژه بازارهای تاریخی، توجه عمیق به حضور انسان و ادراک وی در راسته های اصلی بازار و فضاهای پیرامونی شده است</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">که با درگیر شدن حواس پنجگانه، درک متفاوتی از فضا نسبت به تصویر تهیه شده از آن فضا دارد. سوال اصلی پژوهش در این است: مولفه های تاثیر گذار در ادراک تنانه با تاسی از نظریات مرلوپونتی در بازار ایرانی چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی جایگاه انسان و نوع متفاوت ادراک در حضور انسان با تاکید بر نظریه</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria",serif"><span style="color:black">"</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">ادارک تنانه مرلوپونتی</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Cambria",serif"><span style="color:black">"</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black"> است. این تحقیق در قالب پژوهش­های کیفی است و روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است و ابزار گردآوری اطلاعات با ثبت مشاهدات و مصاحبه صورت پذیرفته است. در نتایج این پژوهش که با تاکید بر نظریه مرلوپونتی مبنی بر ادراک تنانه انجام گرفته است، مولفه های تاثیر گذار بر حضور انسان</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">و دید متفاوت وی مانند عمق، فاصله، حرکت در فضای معماری، پرسپکتیو دید، اتمسفر فضا، تغییر دید ناظر و پارالاکس</span></span></span></span> <span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Mitra""><span style="color:black">حاصل شده است. یافته ها نشان می دهند که این مولفه ها در فضای بازار تاریخی به خوبی جلوه می کنند، توجه معماران گذشته به نقش انسان در فضا و درگیری ادارک وی با ایجاد حس حرکت، افق دید و عمق حرکتی، ریتم و تکرار در جداره ها و نور دهی، عمیقا احساس می شود و نقش تعیین کننده ای در درک فضای معماری و تجربه زیسته انسان در بازار ایرانی دارند.</span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Calibri",sans-serif"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
ادراک تنانه, جایگاه پیکره انسان, پدیدار شناسی مرلوپونتی, بازار ایرانی
0
0
http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1175-2&slc_lang=fa&sid=1
سمیه
پهلوان
10031947532846006235
10031947532846006235
No
حسین
سلطان زاده
10031947532846006236
10031947532846006236
Yes
فرح
حبیب
10031947532846006237
10031947532846006237
No