Abeddost H, Zali N, Abizadeh S. Analysis of the role of urban graphic in the development of Razavi culture with a nostalgic approach and Icon- phenomenon (a case study of Razavi elements in Imam Reza squares in Iran). Haft Hesar J Environ Stud 2021; 9 (34) :39-52
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1170-fa.html
چکیده: (1668 مشاهده)
اِلمانهای شهری بهعنوان بخشی از گرافیک شهری مجموعهای از نشانه های شمایلی را بهتنهایی یا در ترکیب با نشانههای نوشتاری سازماندهی شده به شیوه تایپوگرافی دربر میگیرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که نقش گرافیک شهری در گسترش فرهنگ رضوی چیست و تأثیر المانهای رضوی در انتقال معنا را با رویکرد نوستالژی و آیکون پدیده، چگونه میتوان تحلیل کرد. هدف تحقیق شناسایی نقش گرافیک شهری در توسعه فرهنگ رضوی در محیط شهری با تأکید بر تحلیل المانهای رضوی است. فرضیه تحقیق امکان انتقال مفاهیم ارزشی ارتباط با امام هشتم (ع) و ایجاد حس همبستگی و دلبستگی مذهبی در فضای شهری با کاربرد المان رضوی بهعنوان بخشی از گرافیک شهری است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی است. تجزیه تحلیل دادهها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق المانهای رضوی با نشانههای تصویری و نوشتاری همراهاند. این نشانهها انتقال پیام اعتقاد به امام هشتم (ع) را به شکل معنای صریح و معانی ضمنی بر عهدهدارند. نوستالژی یکی از تمهیدهای مورداستفاده طراحان برای ایجاد ارتباط حسی با مخاطب شیعه است. نوستالژی زمینه اتصال ذهن مخاطب با مکان و زمانی فراتر از مکان شهری المان را فراهم میکند. مکان ایده آل مقصد، حرم رضوی و ارتباط با امام هشتم است. حجمهای رضوی آیکونهایی هستند که از حالت مکانیکی و یخزده خارجشده و ظهور آیکون پدیده را نشان میدهند. آیکون پدیده مفهوم اتصال معنوی با امام هشتم (ع) است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10