Beh Nia B, Kherollahi M, Sahragard M, Soltani Far A. Explanation of the effective features in improving the efficiency of architect-child participation in the process of architectural design for children
(Case study: Children aged 8 to 15 years). Haft Hesar J Environ Stud 2021; 9 (36) :73-96
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1386-fa.html
به نیا بهنام، خیراللهی مهران، صحراگرد مهدی، سلطانی فر عاطفه. تبیین ویژگیهای موثر بر ارتقاء کارآیی فرایند طراحی معماری برای کودکان
(مطالعه موردی: کودکان بازه سنی 8 تا 15 سال). مطالعات محیطی هفت حصار. 1400; 9 (36) :73-96
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1386-fa.html
چکیده: (2027 مشاهده)
مسأله اساسی پژوهش، یافتن عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت مشارکت معمار و کودک به منظور نزدیکتر شدن محصول فرآیند طراحی به خواستههای واقعیتر کودکان، از طریق یافتـن پاسـخ دو سؤال اصـلی است: 1- عوامل مؤثر در ارتقـاء کارآیی فرآیند طراحی مشارکتی معمار و کودک کدامند؟ 2- جهت افزایش عمق مشارکت معمار و کودک چه راهکارهایی وجود دارد؟ هدف این پژوهش کیفی، استخـراج و معـرفی ویژگیهای اثـربخش در افزایش عمق مشارکت معمار و کودک، در فرآیند طراحی معماری برای کودکان است. جمعآوری دادهها به روش کتابخانهای، تحلیل محتوا به روش فـراترکـیب، دستهبندی دادهها درMAXQDA ، بررسی روایی استنتاجها با ابزار گلـین، سنجش فراوانی ویژگیهای استنتاجشده درExcel ، انجام شد. پایایی نتایج با نظرسنجی از معماران و اعتبارسنجی پاسخها با آزمونهای تی تک نمونهای و فریدمن، درSPSS انجام شد. یافتهها نشان داد ارتقـاء کارآیـی فرآینـد طراحـی مشارکـتی وابسته به افزایش عمق مشارکت معمار و کودک است و عمـق مشارکـت وابسته به چهار ویژگـی اصـلی است: فراهم شدن زمینۀ مشارکت عمیقتر معمار و کودک؛ حضور فعال و مداوم کودکان در طـول فرآیند طـراحی، درکنار معـمار؛ ایجاد بستر خلاقیت حداکـثری کودکان مشارکتکـننده؛ و تقویت ویژگیهای خاص در طراحان معماری برای کودکان. راهکارهای زیرمجموعه این ویژگیها، در قالب 22 اصل مختلف استنتاج شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10