دوره 10، شماره 37 - ( پاییز 1400 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oryani Nejad R, Dejdar O, Soroush M M. An analysis of the role of Shiite religion in the formation of decorative symbols of the Safavid period in Isfahan (Case study: Sheikh Lotfollah Mosque and Imam Mosque). Haft Hesar J Environ Stud. 2021; 10 (37) :65-82
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1462-fa.html
عریانی نژاد رضا، دژدار امید، سروش محمدمهدی. تحلیلی بر نقش مذهب شیعه در شکل‌گیری نشانه‌های تزئینی دوره صفوی در اصفهان (مطالعه موردی: مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد امام). مطالعات محیطی هفت حصار. 1400; 10 (37) :82-65

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1462-fa.html


چکیده:   (588 مشاهده)
در ساماندهی مساجد دوره صفویه در اصفهان می‌توان اصولی را یافت که به‌عنوان زیرساخت تصمیم‌گیری طراحان این دوره برای طراحی نقوش و تزیینات بوده است. لذا پژوهش حاضر، سعی برآن دارد که با هدف یافتن میزان همگرایی این اصول با یکدیگر در طراحی تزیینات مساجد، به این سؤال پاسخ دهد که مذهب شیعه چه تأثیری بر شکل‌گیری نشانه‌های تزئینی مساجد دوره صفوی در اصفهان از جمله مساجد امام و شیخ لطف­الله داشته است. با استفاده از نتایج این پژوهش می­توان نشانه­هایی تزیینی را منطبق بر مذهب شیعه استخراج نمود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و از روش تطبیقی-مقایسه­ای جهت بررسی و استخراج تمایزات و تشابهات نقوش تزئینی دو مسجد شیخ لطف­الله و امام اصفهان و با اتکا به منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است. برای تفسیر محتوایی داده‌های متنی از طریق فرایندهای نظام‌مند کدبندی، مقوله و تم سازی با تکنیک گراندد تئوری استفاده شده است. نتیجه‌گیری نهایی موضوع پژوهش با توجه به کدهای استخراج شده با استفاده از نرم­افزار ATLASti از اسناد موجود و اطلاعات جمع‌آوری‌شده از نقوش تزئینی مربوط به مساجد امام و شیخ لطف‌الله اصفهان به‌طور تفضیلی مورد بحث قرار گرفت. در معماری مذهبی دوره صفویه اصفهان، نوعی تشابه بین دو مسجد شیخ لطف‌الله و امام وجود دارد و اصول تعادل در این آثار رعایت شده است و حتی با در نظر گرفتن محدوده زمانی یکسان در ساخت و تزئین بنا، بازهم تنوع نقوش بین هر دو مسجد وجود دارد، اما با وجود تنوع در شکل گیاه‌ها و گل‌ها، رنگ­ها نقوش گیاهی، خوشنویسی، تناسبات ریاضی و هندسی، آیات قرآنی در نهایت اصول اولیه ترسیم این تزئینات مشابه است.
متن کامل [PDF 2101 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: روان شناسی محیط
دریافت: 1400/9/5 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb