دوره 11، شماره 43 - ( بهار 1402 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi H, heydarnataj V, Baezzat F. Influential environmental components in promoting children's motor intelligence; Case study: Shadi Park and Noshirvani Park in Babol. Haft Hesar J Environ Stud 2023; 11 (43) :71-84
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1910-fa.html
مرادی حانیه، حیدرنتاج وحید، باعزت فرشته. تیتر مولفه‌های محیطی تأثیرگذار در ارتقای هوش حرکتی کودکان؛ مطالعه موردی: پارک شادی و پارک نوشیروانی بابل. مطالعات محیطی هفت حصار. 1402; 11 (43) :71-84

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1910-fa.html


1- دانشگاه مازندران
چکیده:   (525 مشاهده)
دوران کودکی مهم­ترین دوران زندگی انسان است. ارتباط کودکان با محیط اطراف آن­ها سبب رشد و شکوفا شدن توانایی­های فیزیکی و ذهنی آن­ها می­شود. امروزه، تلاش برای فراهم­ آوردن محیط­های مناسب و مختص کودکان یکی از دغدغه­های مهم معماران گردیده­است. افزایش نا­امنی در شهرها، افزایش ساخت و­ ساز و آپارتمان­نشینی ­و کم­­شدن خانه­های دارای حیاط موجب کاهش فضای بازی و در نهایت تحرک کودکان شده­است. در سال­های اخیر بخش زیادی از تفریحات و اوقات فراغت کودکان با تماشای تلویزیون و بازی­های کامپیوتری سپری می­شود و باعث تغییر در فضای بازی و تحرک کودکان و در نهایت کم­شدن تحرک در آن­ها می­شود. با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و کاهش ارتباط کودکان با یکدیگر، ساخت فضاهای شهری مختص به کودکان با توجه به نیاز­ها و خلاقیت­های کودکان، آن­ها را نه تنها به سمت تحرک، بلکه به سمت زندگی اجتماعی و فراگیری بسیاری از فعالیت­های مفید و کشف خلاقیتشان سوق می­دهد. هدف از انجام پژوهش بررسی و شناخت مولفه­های تأثیرگذار محیطی شامل فضاسازی­ها، در ارتقای هوش حرکتی کودکان و اولویت بندی مولفه­های محیطی در راستای ارتقای هوش حرکتی کودکان است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده­است؛ ابتدا به بررسی مقالات و کتب مرتبط با هوش حرکتی پرداخته و سپس با مشاهده رفتار کودکان در تابستان و پاییز در ساعات مختلف روز از دو پارک شادی و نوشیروانی بابل به تعداد 32 دفعه حرکات کودکان مورد بررسی قرار گرفته­است. به دلیل شیوع کرونا در زمان انجام پژوهش و عدم حضور کودکان در فضاهای بازی بیرونی، دسترسی به کودکان کم بوده به همین علت دفعات انجام پژوهش و مشاهده رفتار کودکان بیشتر بوده­است. اعتبار پذیری پژوهش بر اساس تکنیک تثلیت بوده­است. به این صورت که دو متخصص با تخصص روانشناسی کودک و تجربه کار با کودک داشته­اند، پس از پایان مشاهدات و تحلیل داده­ها درستی روش و نتایج را بررسی کرده­اند. نتایج تحقیق در این دو پارک نشان­می­دهد همه کودکان از هوش حرکتی برخوردار بوده و هوش­ها قابلیت ارتقا دارند. کودکان دارای هوش حرکتی و استعداد کارکردن با اشیا هستند. هنگام بازی کردن و صحبت کردن و انجام هر فعالیتی از اعضای بدن استفاده می­کنند و تحرک دارند. در کار­های نمایشی و ورزش­ها بسیار خوب عمل می­کنند. در باز و بسته کردن قطعات یک شی مهارت دارند و در بازی­­های تعادلی خوب عمل می­کنند. با توجه به مولفه­های به دست آمده این هوش که شامل فضاهای دارای توالی، جمعی، فضاهایی که موجب برانگیختن حس کنجکاوی کودکان شوند و فضاهایی که سبب بالابردن تعادل و حرکت در کودکان شوند، می­توان هوش حرکتی کودکان را ارتقا داد. از آن­جایی که محیط بر ارتقای هوش حرکتی کودکان تأثیر زیادی دارد، طراحی و ساخت فضا­های بازی شهری و فراهم­کردن محیط مدرسه، آموزش با روش­هایی متفاوت (مانند اجرای نمایش و انجام آزمایش­های عملی برای فهم بیشتر دروس) و بازی­های موجود در مدرسه تأثیر چشم­گیری بر ارتقای هوش حرکتی کودکان دارد.
 
متن کامل [PDF 1280 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: معماری معاصر ایران،فرهنگ و معماری، جامعه شناسی معماری
دریافت: 1400/8/1 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb