دوره 13، شماره 49 - ( پاییز 1403 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aznab M, Dezhdar O, Haghighi S, karami Kabir N. The effect of using e-learning of contemporary structures on improving the quality of learning in the field of architecture. Haft Hesar J Environ Stud 2024; 13 (49) :5-24
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2138-fa.html
ازنب مریم، دژدار امید، حقیقی سعید، کرمی کبیر نسرین. تأثیر بکارگیری آموزش الکترونیکی سازه‌های معاصر بر ارتقاء کیفیت یادگیری در رشته معماری. مطالعات محیطی هفت حصار. 1403; 13 (49) :5-24

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2138-fa.html


چکیده:   (421 مشاهده)
آموزش الکترونیکی به‌عنوان یکی از روش‌های آموزش از راه دور، به سرعت در اکثر نظام­های آموزشی گسترش یافته است. آموزش سازه­های معاصر و یادگیری آن به‌صورت مؤثر و کاربردی به دانشجویان معماری، از مهم‌ترین موضوعات برنامه­های آموزشی معماری است. واقعیت مجازی ابزارهای جدیدی هستند که با بکارگیری رایانه و توانایی‌های آن، تصور ساختن مفاهیم انتزاعی را امکان‌پذیر ساخته که تأثیر مثبتی بر یادگیری و انتقال دانش دارند؛ و به‌تبع دانشجو به‌صورت فعال در فرآیند یادگیری قرار می­گیرد. پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی سازه­های معاصر بر ارتقا کیفیت یادگیری دانشجویان معماری، شکل گرفته است. این تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ ماهیت، روش پیمایشی و شیوه تحلیل داده‌ها، توصیفی تحلیلی است. برای رسیدن به نتایج، دو نوع پرسشنامه تخصصی و عمومی تهیه گردید. جامعه آماری پرسشنامه تخصصی، 33 نفر از اساتید و کارشناسان حوزه معماری و آموزش چندرسانه‌ای و در پرسشنامه عمومی دو گروه از دانشجویانی که درس سازه‌های معاصر را به‌صورت آموزش حضوری و آموزش الکترونیکی دریک بازه‌ی زمانی مشخص گذرانده بودند، به تعداد 50 نفر انتخاب گردیدند. روایی بر اساس اعتبار محتوایی سنجیده و به تائید اساتید از طریق روش دلفی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ به میزان 756/0 تائید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی و رگرسیون و فریدمن با نرم‌افزارهای Spss,Lisrel انجام شد. آزمون تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه‌های 4 گانه تأثیر آموزش و یادگیری الکترونیکی بر ارتقا کیفیت یادگیری دانشجویان شناسایی و با میزان بار عاملی بالای 4/0 تائید شدند. با آزمون رگرسیون و میزان ضریب تعیین تعدیل شده[1] مشخص شد، شاخص‌ها به میزان 53% واریانس ارتقاء کیفیت یادگیری را پیش‌بینی می‌کند. بر اساس آزمون رگرسیون؛ مؤلفه‌ی بهره‌گیری از فناوری دیجیتال بالاترین تأثیر را بر روی ارتقاء کیفیت یادگیری دارد (788/0 beta=). نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان دهنده این است که میان انواع تعامل، «یادگیرنده-یادگیرنده» دارای بیشترین اهمیت است. اولویت‌بندی‌ مؤلفه­های تأثیر آموزش و یادگیری الکترونیکی بر ارتقاء کیفیت یادگیری و پیشرفت دانشجویان به ترتیب آزمون رتبه‌بندی فریدمن عبارت‌اند از: بهره‌گیری از فناوری دیجیتال (96/8)، خود فراگیر (82/8)، واقعیت مجازی (70/8)، تعامل (06/8). طبق نتایج، شاخص‌های شبیه‌سازی، انگیزش، نقش فعال یادگیرنده، همزمانی، محتوا-محتوا، دانشجو- محتوا، مهارت، انتقال محتوا، خلاقیت، ساخت دانش، دانشجو- دانشجو، تفکر-تصمیم، دستیابی به محتوا، دانشجو با استاد؛ به ترتیب اولویت و همبستگی آزمون پیرسون بر ارتقاء کیفیت یادگیری دانشجویان، تأثیر مثبت دارد. در نتیجه آموزش الکترونیکی درس سازه­های معاصر به روش واقعیت مجازی باعث ارتقا سطح کیفیت یادگیری دانشجویان نسبت به روش حضوری در رشته‌ی معماری می‌شود.
 
[1]ADJR2
متن کامل [PDF 1726 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: روان شناسی محیط
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1403/10/10

فهرست منابع
1. - تقی زاده، م.( 1398). دیدگاه ها و روشهاي نوین و کاربردي در آموزش و یادگیري. انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران. - حصاری، پ، چگنی، ف.(1401). بررسی میزان اثرگذاری آموزش مجازی در دروس عملی و نظری رشته معماری، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 16 ، شماره 2 - حقیقی، س، دژدار، ا، دهقان، ن.(1399). یادگیری طراحانه ساز ه های نوین: رویکرد همزمانی و هم مکانی در جهت ارتقای توانایی طراحی معماری، معماری و شهرسازی آرمان شهر، ، شماره 33، ص57-74 -روزنبرگ، م.(1390 ). یاد گیري الکترونیکی. ترجمه داود کریم زادگان مقدم. انتشارات دانشگاه پیام نور.تهران. - زارعي زواركي، ا.( 1387). سنجش و ارزشيابي يادگيري الكترونيكي. ویژه نامه آموزش عالي، شماره3 ، ص73-78. - سلیمانی، س. (1392). تاثیر بکارگیری چندرسانه های تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشته معماری، نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران،شماره 5، ص 75-83. - شاهرودی، ع.(1388). آموزش تلفیقی حضوری و الکترونیکی دروس سازه ای در رشته معماری ،چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی آموزش الکترونیکی، شماره5، ص 75-.83 - شفیع پور، ف، نظری، ح.(1392). ارائه مدلي جهت ارزيابي راهبردهاي يادگيري الكترونيكي مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، دانشگاه تربیت و هنر شهید رجایی، شماره4 ، ص253-259. - فراهانی، ا.( 1380 ). مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی نظام آموزشی حضوري با دور و ارایه الگوي برنامه ریزي تربیت بدنی از دور، پایان نامه دکتري، دانشگاه تربیت مدرس. - گلابچی، م، شاهرودی، ع.(1386). روشهای نوین برای انتقال مفاهیم سازهای معماری، اولین کنفرانس سازه و معماری، دانشگاه تهران. - نجاتی، ن، کلانتری، س، بمانیان، م.(1400). آموزش طراحی معماری مبتنی بر هوش مصنوعی ، پژوهشهای معماری نوین، شماره1 ، ص25-7. -Abdelhameed, Wael A. (2013). Virtual Reality Use in Architectural Design Studios: A case studying structure and construction. Procedia Computer Science 25, 220 – 230. - Al-Shehri, S. (2011). Connectivism: a new pathway for theorising and promoting mobile language learning. International Journal of Innovation and Leadership on the Teaching of Humanities, 1 (2). -Alaneme G, Olayiwola P, Reju C. (2010). Combining Traditional Learning and the E-Learning Methods in Higher Distance Education: Assessing Learners Preference.4th International Conference on Distance Learning and Education (ICDLE); 2010 Oct 3; Puerto Rico: USA. San Juan (Puerto Rico), p. 177-190. -CRUZ, THIAGO VILELA, (2018). Virtual reality in the architecture, engineering and construction industry, proposal of an interactive collaboration application. -Feng, Z, Gonzلlez, V. A., Amor, R., Lovreglio, R., & Cabrera-Guerrero, G. (2018). Immersive virtual reality serious games for evacuation training and research: A systematic literature review. Computers & Education, 127, 252–266. -Freina, L, & Ott, M. (2015). A literature review on immersive virtual reality in education: state of the art and perspectives. In The international scientific conference. -Gorji mahlabani Y. Architectural education and future challenges. Journal of Technology of Education.2010;4(3):223-234. Persian. -Horton, William; Horton, katrin. (2003). E-learning Tools and Technologies. USA. Wiley publishing First edition. -Liaw ss. investigating students̕ perceived satisfaction, behavior intention, and effectiveness of learning; acase study of the blackboard system. Computer and education.2008؛ 51(2):864-873. -Minocha, Shailey, Reeves , Ahmad,(2014), Design of learning spaces in 3D virtual worlds: An empirical investigation of Second Life, Learning Media and Technology 35(2). -Miao, D., Dong, Y., & Lu, X. (2020). PIPE: Predicting Logical Programming Errors in Programming Exercises. In Proceedings of the 12th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2020). -Negash, Solomon, et al. (2008). (Editors). Handbook of Distance learning for real-time and Asynchronous information technology education.USA: Information science reference. -Noghabaei, Mojtaba.,& Heydarian, Arsalan, Balali,Vahid, Han, Kevin, (2020). Trend analysis on adoption of vitual and augmented reality in the architecture, Engineering, and Construction industry, 5(1), 26; -Picciano A.G. (2002), beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in an online course, Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.6, No.1, 2002. -Radianti,Jaziar, Majchrzak ,Tim A, Fromma,Jennifer, Wohlgenannt, Isabell,(2020) A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda, Computers & Education, Volume 147. - Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Available at: http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm -Schlosser L.A., Simonson M.R. (2006), Distance Education: definition and glossary of teams, 2nd revved, Information Age Pub Inc. -Sahin, M. (2012). Pros and cons of connectivism as a learning theory. International Journal of Physical and Social Sciences, 2 (4) -Siemens, G. (2008). Learning and Knowing in Networks: Changing roles for Educators and Designers. Presented to ITFORUM for Discussion. -Tu C.H. and Corry M. (2002) E-learning communities, The Quarterly Review of Distance Education, Vol.3, pp. 207-218. -TEKLEMARIAM, Hailu, KAKATI, Gebretsadik Vikramjit, DAS, Amarendra Kumar. (2014) Application of vr technology in design education, Department of Design, Indian Institute of Technology Guwahati, Guwahati -Wang, P., Wu, P., Wang, J., Chi, H.-L., & Wang, X. (2018). A critical review of the use of virtual reality in construction engineering education and training. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(6), 1204. -Xiaofan, Lin, Xiaoyong, Hu, Zhichun, Liu, (2014), A social network analysis of teaching and research collaboration in a teachers' virtual learning community, British Educational Research Association ,Volume47, Issue2 -yun zhou, et al. (2018). Promoting Knowledge Construction: A Model for Using Virtual Reality Interaction to Enhance Learning: Information science 130 239-246 -Zawacki-Richter, O., & Latchem, C. (2018). Exploring four decades of research in computers & education. Computers & Education,122, 136–152. [DOI:10.3390/data5010026]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb