Mansourian E, Eskandari H, Heydari A. The effect of the balcony form on the improvement of air quality inside mid-rise buildings in the vicinity of urban highways (case study: Shahid Chamran highway in Tehran). Haft Hesar J Environ Stud 2025; 14 (51) :25-38 URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2219-fa.html
منصوریان الهام، اسکندری حمید، حیدری علی اکبر. تاثیر فرم بالکن بر ارتقای کیفیت هوای داخل ساختمانهای میان مرتبه در مجاورت بزرگراههای شهری (مورد مطالعه: بزرگراه شهید چمران تهران). مطالعات محیطی هفت حصار. 1404; 14 (51) :25-38
با توجه به افزایش شهرنشینی در زندگی مدرن، آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در دهههای اخیر بوده است که در رابطه با سلامت انسان به یک چالش مهم بدل گردیده است. این موضوع با پیشرفت شهرها و کاهش کیفیت هوا روز به روز به یک تهدید جدی برای زندگی انسانها تبدیل شده است. به همین منظور کیفیت هوای شهری مساله مهم زیست محیطی در دنیا است که باعث جلوگیری از مرگ و میر انسانها میشود. آلودگی هوا در شهرها براثر عواملی همچون صنایع و کارخانه ها، تردد خودروها، استفاده از سوختهای فسیلی برای سرمایش و گرمایش و مواردی از این قبیل ایجاد میشود. یکی از مهمترین عوامل تولید و انتشار آلودگی در هوا، آلایندههای ترافیکی ناشی از تردد خودروها میباشد که بر محیط داخل ساختمان تاثیر دارند. با این حال معماری ساختمانها میتواند نقش موثری بر کمیت و کیفیت ورود این آلایندهها به فضای درون ساختمانها داشته باشد که از جمله آنها میتوان به انواع بازشوها و اندازه و محل آنها، چیدمان دکوراسیون داخلی، ارتفاع ساختمان، فرم بالکن و ... اشاره نمود. بر همین اساس از میان عناصر بیان شده، در مقاله حاضر به تاثیر فرم بالکن بر کاهش آلایندههای ترافیکی و افزایش کیفیت هوای داخلی پرداخته میشود. برای این منظور 10 مدل بالکن از نظر ویژگیهای هندسه، جانپناه و دیوار بال در ساختمان میان مرتبه در شهر تهران در مجاورت بزرگراه شهید چمران (به عنوان مرکز انتشار آلاینده ترافیکی) به عنوان نمونه های موردی انتخاب و میزان ورود آلایندههای ترافیکی به درون بنا با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد شبیه سازی قرار گرفت. اعتبارسنجی نرم افزار در مطالعه حاضر براساس پژوهش سین و همکاران (2023) انجام گرفته است. تمام تنظیمات استفاده شده در مقاله مطابق با اعتبارسنجی می باشد؛ با این تفاوت که در این پژوهش از پارامتر غلظت آلاینده نیتروژن دی اکسید (NO₂) (منبع آلودگی) برای سنجش کیفیت هوا استفاده شده است. بر این اساس هدف اصلی در این پژوهش تعیین بهترین مدل هندسه و شکل ساختاری بالکن بر کاهش ورود آلاینده های ترافیکی به درون ساختمان و افزایش کیفیت هوای داخلی (IAQ) در ساختمان میان مرتبه است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بالکن با فرم مثلث بیشترین میزان غلظت و بالکن با فرم منحنی کمترین میزان غلظت ورودی آلاینده را در بخش هندسه بالکن به خود اختصاص دادهاند. همچنین میزان غلظت آلاینده در بالکنهایی که جانپناه نردهایی دارند به مراتب بسیار کمتر از بالکنهایی است که دارای دیوار بال میباشند. از سویی در این پژوهش میتوان چنین برداشت نمود که با افزایش محصوریت بالکن در ساختمانهای میان مرتبه که در مجاورت بزرگراههای شهری قرار دارند، غلظت آلایندههای ورودی به بنا افزایش مییابد. در حالی که با کاهش محصورت در بالکن، میزان انباشت آلودگی در داخل ساختمان کاهش مییابد.