[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 15 - ( بهار 1395 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر بازارهای دورهای در هویت بخشی و افزایش حس تعلق ساکنان (نمونه موردی: بازارهای روز شهر همدان)
فرشید آرام *، فریبا قرائی، میترا حبیبی
چکیده:   (225 مشاهده)

با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرها و نیز گسترش بیش‌ازپیش علم و فناوری و ارتباطات در دهه­های اخیر، بیشتر ارتباطات مردم با یکدیگر در دنیای مجازی رخ می­دهد و مردم کمتر از گذشته با محیط اطراف خود و ساکنین آن تعامل برقرار می‌کنند؛ این در صورتی است که در راستای تبیین و تدوین شاخص‌های معماری و شهرسازی بر بنیاد الگوی اسلامی–ایرانی، ضروری می­نماید علاوه بر محاسبه‌های فنی و مهندسی، ویژگی­های اقلیمی، جمعیتی و ملاحظات حقوقی شهروندان نیز مدنظر قرارگرفته و با اتکا بر آموزه­های دین‌محور، رویکردهایی فرهنگی باهدف حفظ منزلت انسانی موردتوجه قرار گیرد و کرامت انسانی و سایر مؤلفه‌های مترتب بر الگوی اسلامی نیز در فضاهای شهری متجلی گردد. با تأمل در دیرینه تاریخی ایران‌زمین، به ­­سهولت می­توان نمونه­هایی از ارتباط شهروندان با یکدیگر در فضای شهری را در بازارهای دوره­ای، به­عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه اسلامی در محلات/مراکز محله­ای، مشاهده­ ­کرد. در این پژوهش، بر مبنای روش توصیفی-پیمایشی و مطالعات اسنادی میزان تأثیر بازارهای دوره­ای بر تعاملات اجتماعی و رابطه شهروندان با محله و همسایگان در محله سکونتشان بررسی‌شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل ساکنین ­6 محله شهر همدان می­باشد. بر همین اساس، ساکنین 3 محله­ای که در آن بازارهای دوره­ای شنبه­بازار، سه‌شنبه‌بازار و پنج‌شنبه‌بازار دایر می­باشد، با 3 محله متناظر که در آن بازار دوره­ای برپا نمی­شود، مقایسه و موردبررسی قرار می­گیرند.

 نتایج تحقیق نشان می‌دهد که احیای بازارهای دوره­ای و ساماندهی آن‌ها، چنانچه مبتنی بر مکان­یابی هوشمندانه و نیاز محور باشد، در ترغیب و تشویق شهروندان برای حضور بیشتر در محلات خود بسیار راهگشا بوده و ضمن افزایش تعاملات و صمیمیت بین ساکنین، به‌عنوان یک مولفه معنایی، باعث هویت بخشی محلات/ مراکز محله در شهرهای ایران اسلامی می­شود.

واژه‌های کلیدی: بازارهای دوره‌ای، تعاملات اجتماعی، محله، هویت بخشی، حس تعلق
متن کامل [PDF 531 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آرام فرشید، قرائی فریبا، حبیبی میترا. بررسی تأثیر بازارهای دورهای در هویت بخشی و افزایش حس تعلق ساکنان (نمونه موردی: بازارهای روز شهر همدان) . مطالعات محیطی هفت حصار. 1395; 4 (15) :15-26

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-287-fa.html

دوره 4، شماره 15 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات محیطی هفت حصار Haft Hesar Journal of Environmental Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 792 queries by yektaweb 3461