[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 12 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش عوامل محیطی و غیر محیطی فضاهای آموزشی در بروز خلاقیت کودک
فاطمه اولنج *، امید دژدار، گلرخ دانشگر مقدم
چکیده:   (198 مشاهده)

در سال‌های اخیر، تحقیقات بسیاری انجام‌شده که از میان عوامل تأثیرگذار در رشد خلاقیت کودک، عواملی مانند شیوه‌های آموزشی، موردبررسی قرارگرفته‌اند؛ اما به تأثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت، کمتر توجه شده است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا عوامل محیطی و غیر محیطی مؤثر بر رشد خلاقیت در کودکان را شناسایی نماید. با استفاده از روش کیفی برای دست یافتن به شاخص‌های فضایی طراحی محیط خلاق برای کودک، به بررسی رفتار کودکان و دیدگاه‌های افرادی که پیوسته با آن‌ها در ارتباط هستند پرداخته شد. پس از بررسی مشاهدات و مصاحبه­ها، تحلیل داده‌های کیفی صورت گرفت سپس دو عامل محیطی و چهار عامل غیر محیطی به‌عنوان متغیرهای مؤثر بر رشد خلاقیت کودکان در نظر گرفته شد و چگونگی ارتباط آن‌ها با موضوع خلاقیت بیان گردید تا بر اساس این نتایج به‌دست‌آمده، پیشبرد روند طراحی در چنین فضاهایی ممکن شود.

واژه‌های کلیدی: خلاقیت، کودک، عوامل محیطی و غیر محیطی، فضای آموزشی
متن کامل [PDF 492 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اولنج فاطمه، دژدار امید، دانشگر مقدم گلرخ. تبیین نقش عوامل محیطی و غیر محیطی فضاهای آموزشی در بروز خلاقیت کودک. مطالعات محیطی هفت حصار. 1394; 3 (12) :5-14

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-310-fa.html

دوره 3، شماره 12 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات محیطی هفت حصار Haft Hesar Journal of Environmental Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.047 seconds with 792 queries by yektaweb 3463