پیادهروی علاوه بر ارتقاء سلامت عمومی موجب پویایی بیشتر محیط شهری میشود. بین فضاهای عمومی شهری، پیادهرو عمومیترین فضا محسوب میشود؛ لذا فعالیتهای بسیاری درگذشته بهمنظور بهبود و مدیریت آنها صورت گرفته است. ساختار جریان عابرین در پیادهروها ازلحاظ آزادی در انتخاب سرعت و سبقت گرفتن از دیگران شبیه جریان حرکتی وسایل نقلیه در خیابانها و جادههاست. با این تفاوت که در جریان ترافیکی عابرین پیاده، قدرت مانورهای حرکتی و عبور از یکدیگر در مقایسه با وسایل نقلیه بسیار سریعتر و راحتتر است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از مدل نیروی اجتماعی که یکی از مدلهای ارائهشده برای مدلسازی میکروسکوپیک عابرین پیاده است، رفتار عابرین پیاده مدلسازی شود. مدل نیروی اجتماعی به دلیل نزدیکی بیشتر به جهان واقعی نتایج واقعبینانهتری را ارائه میدهد. هدف اصلی انجام این مقاله بررسی الگوهای رفتاری عابرین پیاده در محدوده موردمطالعه با استفاده از مدل نیروی اجتماعی است، تا بتوان به تمایل درونی افراد در انتخاب مسیر و چگونگی واکنش آنها پی برد. بدین منظور از نرمافزار Micro-pedsim استفاده شد. در این مطالعه ابتدا رفتار واقعی عابرین پیاده از طریق فیلمهای برداشتشده از دو مقطع در بلوار ارم شهر همدان بررسی و دادههای مربوط بهسرعت، چگالی، شتاب، قطر تأثیر و مسافت دید، استخراج گردید. این دادهها وارد نرمافزار گردید، سپس رفتار مشاهدهشده از حرکت افراد در مقاطع موردمطالعه مدلسازی شد. نتایج حاصل از شبیهسازی، میزان رضایت و تمایل عابرین پیاده و همچنین نارضایتی آنها را نشان داد. خروجی نرمافزار در مقاطع موردمطالعه با رفتار عابرین پیاده در همان مقاطع کاملاً مطابقت دارد. درنتیجه این نرمافزار ابزاری باقابلیت و کارایی بالا برای شناخت الگوهای رفتاری عابرین است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |