[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 24 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر بازآفرینی محلات تاریخی با تاکید بر رویکرد برندسازی شهری نمونه موردی: محله سنگ سیاه شیراز
درنا اسدی*، مجتبی رفیعیان
چکیده:   (720 مشاهده)
در سال‌های اخیر، برندسازی شهری به یکی از موضوعات و رویکردهای مهم اتخاذ شده توسط مدیریت شهری برای بهبود رقابت‌پذیری شهرها در عرصه شهرهای جهانی تبدیل شده‌است. برندسازی شهری با بهره‌گیری از راهکارهای بازاریابی مکان و مداخلات مکان-مبنا، تصویر ذهنی (سیمای) شهر را بهبود بخشیده، شهروندان را به سکونت در شهر یا منطقه مورد برندسازی علاقه مند ساخته و در جذب      سرمایه گذار و گردشگر به شهر نقش موثری ایفا می‌کند. علاوه بر این، برندسازی شهری در فرایند بازآفرینی بافت‌های تاریخی نیز می‌تواند موثر واقع شود. در پژوهش حاضر، تاثیر استراتژی‌های برندسازی شهری بر بازآفرینی محله سنگ سیاه شیراز مورد بررسی قرار می‌گیرد. با            بهره‌گیری از چارچوب نظری موجود، چهار مولفه "مداخلات فضایی"، "مداخلات غیرفضایی"، "مداخلات بازاریابی و ارتقای مکان" و "روایت‌های شفاهی و تاثیرات غیرمستقیم برندسازی" تعریف شده‌است. از آن جا که روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از پیمایش میدانی می‌باشد، با توزیع 360 پرسش نامه در محله سنگ سیاه داده‌های مورد نیاز پژوهش جمع آوری شده‌است. تحلیل          داده‌ها با بهره‌گیری از آزمون همبستگی پیرسون نشان می‌دهد که هر چهار عامل ذکر شده همبستگی معنادار مثبت با بازآفرینی محله     سنگ سیاه دارند. متغیر "دسترسی و زیرساخت" با ضریب همبستگی پیرسون 0.83 بیشترین میزان تاثیر بر توسعه محله و "تاثیرات               غیر‌‌مستقیم برندسازی" با ضریب 0.38 کم‌ترین تاثیر را از دیدگاه ساکنین دارا هستند. نتایج پژوهش از بسیاری ابعاد با پژوهش های پیشین مطابقت داشته و  نیاز محله سنگ سیاه به مداخلات فضایی و کالبدی در درجه اول را نشان می‌دهد که زیرساخت اقدامات فرایند برندسازی شهری را نیز تشکیل می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: برندسازی شهری"، "بازآفرینی شهری"، "محلات تاریخی"، "دیدگاه محرک توسعه"
متن کامل [PDF 554 kb]   (1540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating Effective Factors on Historical Neighborhoods Regeneration with Emphasis on Urban Branding Approach (Case Study: Sang-siah Neighborhood in Shiraz). 3. 2018; 6 (24) :5-14
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-566-fa.html

اسدی درنا، رفیعیان مجتبی. بررسی عوامل موثر بر بازآفرینی محلات تاریخی با تاکید بر رویکرد برندسازی شهری نمونه موردی: محله سنگ سیاه شیراز . مطالعات محیطی هفت حصار. 1397; 6 (24) :5-14

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-566-fa.html



دوره 6، شماره 24 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات محیطی هفت حصار Haft Hesar Journal of Environmental Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961