هدف این مقاله بهبود فرآیند آموزش معماری، بر اساس بازنگری شیوه های تدریس، بکارگیری فناوری های اطلاعات در ارائۀ دروس و یادگیری چگونگی آموزش به فراگیران است. بر این اساس، تلاش می شود با توجه به اهمیت بررسی میزان اثرگذاری مولفه های موثر بر قابلیتهای محیطی از دیدگاه متخصصان آموزش معماری و اثر بر عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری به بهبود آموزش معماری کمک کند. بنابراینمسألۀ پژوهش بررسی این سؤالات است که چگونه قابلیت های محیطی بر آموزش طراحی معماری اثرگذار است و مؤلفه های قابلیت محیطی شامل عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری، برنامهریزی آموزشی و تیپیسیکی چگونه با آموزش معماری مرتبط و بر آن اثرگذارند. در این راستا، این پژوهش به صورت کمّی-کیفی و به کمک تحلیل عاملی انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نگرش مدرسان و خبرگان دربارۀ آموزش معماری و روش نمونه گیری هدفمند است. به منظور کاربردی نمودن پژوهش روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و گواه در روش تدریس بر اساس قابلیت محیطی انجام ونتایج طرحهای مستخرج مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.تجزیه و تحلیل اطلاعات، بر اساس تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) صورت پذیرفت. از دیدگاه متخصصان، سه مولفۀ اثرگذار آموزش معماری؛ تیپیسیکی و عوامل محیطی، عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری و هماهنگی برنامهریزی آموزشی و عوامل موثر بر یادگیری استخراج شد. جامعۀ آماری استادان دانشکدههای معماری دانشگاههای شهر تهران بودند. نتایج نشان داد قابلیتهای محیطی بر آموزش معماری (به میزان 65%)؛ بر عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری(به میزان 77%) اثر گذار است که در حوزۀ برنامه ریزی آموزشی و تیپیسیکی در بستر محیط-رفتار مورد تاکید قرار گرفت و منجر به تدوین مدلی مستخرج از مطالعات پژوهش و تحلیل آماری شد. همچنین عامل تیپیسیکی در حوزۀ فناوری آموزش در حیطۀ برقراری ارتباط یادگیرنده، یاددهنده و محیط؛ از عوامل مهم و قابلیتهای آموزش معماری مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان دادمقوله هایی چون تحولات آموزشی، تغییر شیوه های تدریس، تأکید بر ساخت دانش و نگاه نو به آن توسط یاددهنده و یادگیرنده با تأکید بر شیوه های آموزش تعامل محور و انعطاف پذیر و متنوع با قابلیت خودآموزی باعث اهتمام دست اندرکاران آموزش نسبت به بهره گیری و رواج این ابزار نگرش در آموزش میگردد.
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
شهرسازی-برنامه ریزی شهری دریافت: 1404/5/12 | ویرایش نهایی: 1404/5/13 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/5/12