انتشار آنلاین                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (98 مشاهده)
هدف این مقاله بهبود فرآیند آموزش معماری، بر اساس بازنگری شیوه ­های تدریس، بکارگیری فناوری ­های اطلاعات در ارائۀ دروس و یادگیری چگونگی آموزش به فراگیران است. بر این اساس، تلاش می شود با توجه به اهمیت بررسی میزان اثرگذاری مولفه ­های موثر بر قابلیت­های محیطی از دیدگاه متخصصان آموزش معماری و اثر بر عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری به بهبود آموزش معماری کمک ­کند.  بنابراین مسألۀ پژوهش بررسی این سؤالات است که چگونه قابلیت­ های محیطی بر آموزش طراحی معماری اثرگذار است و مؤلفه ­های قابلیت محیطی شامل عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری، برنامه­ریزی آموزشی و تی­پی­سی­کی چگونه با آموزش معماری مرتبط و بر آن اثرگذارند. در این راستا، این پژوهش به صورت کمّی-کیفی و به ­کمک تحلیل عاملی انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نگرش مدرسان و خبرگان دربارۀ آموزش معماری و روش نمونه گیری هدفمند است. به منظور کاربردی نمودن پژوهش روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و گواه در روش تدریس بر اساس قابلیت محیطی انجام  و نتایج طرح­های مستخرج مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.  تجزیه و تحلیل اطلاعات، بر اساس تحلیل واریانس چندگانه (مانوا) صورت پذیرفت. از دیدگاه متخصصان، سه مولفۀ­ اثرگذار آموزش معماری؛ تی­پی­سی­کی و عوامل محیطی، عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری و هماهنگی برنامه‌ریزی آموزشی و عوامل موثر بر یادگیری استخراج شد. جامعۀ آماری استادان دانشکده­های معماری دانشگاه­های شهر تهران بودند. نتایج نشان داد قابلیت­های­ محیطی بر آموزش معماری (به میزان 65%)؛ بر عوامل درونی و بیرونی موثر بر یادگیری(به میزان 77%) اثر گذار است که در حوزۀ برنامه ریزی آموزشی و تی­پی­سی­کی در بستر محیط-رفتار مورد تاکید قرار گرفت و منجر به تدوین مدلی مستخرج از مطالعات پژوهش و تحلیل آماری شد. همچنین عامل تی­پی­سی­کی در حوزۀ فناوری آموزش در حیطۀ برقراری ارتباط یادگیرنده، یاددهنده و محیط؛ از عوامل مهم و قابلیت­های آموزش معماری مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد مقوله هایی چون تحولات آموزشی، تغییر شیوه های تدریس، تأکید بر ساخت دانش و نگاه نو به آن توسط یاددهنده و یادگیرنده با تأکید بر شیوه­ های آموزش تعامل محور و انعطاف­ پذیر و متنوع با قابلیت خودآموزی باعث اهتمام دست­ اندرکاران آموزش نسبت به بهره گیری و رواج این ابزار نگرش در آموزش می­گردد. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: شهرسازی-برنامه ریزی شهری
دریافت: 1404/5/12 | ویرایش نهایی: 1404/5/13 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/5/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.