1. • اسلامی، سیدغلامرضا، و نقدبیشی، رضا. (1391). مدلسازی راهبردهای ساختاری دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اقتباس از تجربیات گذشته. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 5(9)، 1-17.
2. • باقری، نسیم؛ مظهری، محمدابراهیم و مسعودی نژاد، مصطفی (1401)، تبیین و ارزیابی بسترهای یادگیری تجربی در نظام آموزش عالی معماری ایران، مطالعۀ موردی: دانشکدههای معماری کرمانشاه و اهواز، کارافن، 20، 13-45.
3. • بیطرف، سمیه؛ کاملی، محسن و صالح صدق پور، بهرام (1399)، بازشناسی الگوی آموزش معماری قابلیتمحور در طراحی سکونتگاههای جمعی، رساله دکترای معماری، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد واحد ساوه، ساوه.
4. • بیطرف، سمیه؛ کاملی، محسن؛ صالح صدق پور، بهرام (1400)، آموزش طراحی معماری مسکونی مبتنی بر قابلیتهای محیطی، فناوری آموزش، 15، 3 ، 568-578.
5. • بیطرف، سمیه؛ کاملی، محسن و صالح صدق پور، بهرام (1400)، نقش مطالعات جغرافیای انسانی(عناصر محیط- رفتار) در بازشناسی الگوی آموزشی درس طراحی معماری 5(مسکونی)، نگرش های نو در جغرافیای انسانی، 13(2)، 612-628.
6. • پورباقر، سمیه؛ عظمتی، حمیدرضا و صالح صدق پور، بهرام (1400)، مقبولیت و چالش برانگیزی عوامل موثر بر استرس کاربران در فضای آموزشی دانشگاهی، اندیشۀ معماری، 5، 9، 201-214.
7. • ثقفی، محمودرضا؛ (1394)، مدل جامع مرکب برای آموزش معماری، تلفیقی از محیط های یادگیری حضوری و مجازی، فناوری آموزش، 9 ، 4 ، 253-263.
8. • دانشگر مقدم، گلرخ؛ اسلامپور، مرمر (1391)، تحلیل نظریۀ قابلیت محیط از دیدگاه گیبسون و بازخورد آن در مطالعات انسان و محیط انسان ساخت، معماری و شهرسازی آرمانشهر، 9، 73-86.
9. • دلاور، علی.(1390)، روش¬های تحقیق در علوم تربیتی، نشر ویرایش، تهران.
10. • سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1390)، روش¬های تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگه، تهران.
11. • سیگل، دانیل و برایسون، تینا. (1397)، کودک کامل-مغز، ترجمۀ مهرناز شهرآرای، انتشارات آسیم، چاپ اول.
12. • عادلی، سمیرا و ندیمی، هادی.(1401)، فرم به مثابۀ قابلیت، زیربنای نظری و چارچوب مفهومی معنای معماری، معماری و شهرسازی، 96، 21-40
13. • صالح صدق پور، بهرام؛ میرزایی، شراره (1387)، چالش های نگرشی اعضای هیئت علمی در آموزش الکترونیکی، فناوری آموزش، 2، 2، 4.
14. • صحرائیان، مریم؛ صلحی، مهناز و حقانی، حمید (1391)، تاثیر مدل توانمندسازی بلوم در ارتقاء مهارتهای زندگی دانش¬آموزان دختر پایه سوم دبیرستان جهرم، پژوهش و سلامت،2، 1.
15. • کاروان، فرهاد (1401)، تدوین مدل ساختاری ایدهآفرینی در آموزش معماری با سبکهای خلاقیت و مهارتهای فراشناختی و نقش میانجی راهبردهای یادگیری، کارافن، 19(4)، 147- 170.
16. • لنگ، جان (1390)، آفرينش نظريه معماري ( نقش علوم رفتاري در طراحي محيط)، ترجمۀ عليرضا عيني فر، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
17. • ماندگاری، کاظم؛ ندیمی، ضحی و تفضلی، زهره (1400)، مسئلۀ انسجام در آموزش معماری بازاندیشی مسئله از طریق مدل موقعیت رتوریکال، آموزش مهندسی ایران، 23(92)، 107-130.
18. • محمدی، محسن؛ ندیمی، حمید و ثقفی، محمودرضا؛ (1396)، جستاری در کاربرد مفهوم قابلیت در طراحی و ارزیابی محیط ساخته شده، صفه، 27، 2، 21-34.
19. • مطلبی، قاسم (1380). روان شناسی محیطی دانشی نو در خدمت معماری و طراحی شهری، هنرهای زیبا، 10، 52-67.
20. • معماریان، غلامحسین؛ طغرالجردی، مجید وکمالی¬پور، حسام (1389)، تاثیر فرهنگ دینی بر شکل¬گیری خانه، مقایسۀ تطبیقی خانه در محلۀ مسلمانان زرتشتیان و یودیان کرمان، تحقیقات فرهنگی ایران، 2، 3.
21. • میرریاحی، سعید (1389)، سنجش مهارتهای طراحی در آموزش معماری، صفه، 49، 61-68.
22. • نقدبیشی، رضا؛ برق جلوه، شهیندخت؛ اسلامی، غلامرضا؛ کامل نیا، حامد (1393)، ارزيابى كيفيت آموزش معمارى از منظر مدرسان (مطالعه موردى: دانشكده هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى واحد رودهن، هویت شهر، 26، 10، 75-84
23. • نقدبیشی، رضا؛ نجف پور؛ حامد و نقدبیشی، الهام (1397)، ارزيابى كيفيت آموزش معمارى از منظر مدرسان (مطالعه موردى: دانشكده هنر و معمارى دانشگاه آزاد اسلامى واحد رودهن، هویت شهر، 36، 12، 47-60.
24. • نیک سرشت، مریم ناز؛ مظفر، فرهنگ؛ صالح صدق پور، بهرام؛ حسینی، سید باقر(1398)، اصول مدیریت معماری با محوریت آموزش مدیریت طراحی، اندیشه معماری، 3، 6، 44-58.
25. • Adriano, B., Galvao., Keiichi, Sato. (2005). Affordances in Product Architecture: Linking Technical Functions and Users' Tasks. doi: 10.1115/DETC2005-84525. [
DOI:10.1115/DETC2005-84525]
26. • Andrej, Radman. (2020). Deep Architecture: An Ecology of Hetero-Affection. Doi: 10.4324/9780429355400-5 [
DOI:10.4324/9780429355400-5]
27. • Campbell A, (2024). Dedign Affordances and user perception:Investigating the Relationship Between Space Design and Pedagogical Possibility in an Innovative Learning Environment, DESIGN AFFORDANCES AND USER PERCEPTION, published by OCAD University.
28. • Davis D, Petry E, )2013(. Integrating the Boyer Report into Architectural Engineering Technology Education at the University of Hartford. Journal of Engineering Education, 91(1). [
DOI:10.1002/j.2168-9830.2002.tb00683.x]
29. • Gibson, J. J. (2014). The ecological approach to visual perception: classic edition. Psychology press. [
DOI:10.4324/9781315740218]
30. • Heidi, Overhill. (2012). J.J. Gibson and Marshall McLuhan: A survey of terminology and a proposed extension of the theory of affordances. doi: 10.1002/MEET.14504901340. [
DOI:10.1002/meet.14504901340]
31. • Jonathan, R Georges, M (2009). An affordance-based approach to architectural theory, design, and practice, Design Studies, 30,393-414. [
DOI:10.1016/j.destud.2009.01.002]
32. • Kaplan S., (2016), Cognitive maps, human needs and the designed environment 5.4. Environmental Design Research: Volume one selected papers, 275.
33. • Khan, M, McGeown, S, Christie, B & Bell, S (2023), 'How can place support pedagogy? Application of the concept of cognitive affordances in research and design of outdoor learning environments', Landscape Research, vol. 49, no. 3, pp. 1-20. [
DOI:10.1080/01426397.2023.2296490]
34. • Koffka, Kurt, (1935), Principles of Gestalt Psychology, New York, Harcourt Brace.
35. • Sareh, P& Loudons, G,(2024), The form-affordance-function (FAF) triangle of design, International Journal on Interactive Design and Manufacturing, 18, 997-1017 [
DOI:10.1007/s12008-023-01648-3]
36. • Mallgrave HF., (2010), The architect's brain: Neuroscience, creativity, and architecture. John Wiley & Sons. [
DOI:10.1002/9781444317275]
37. • Maier, J., Fadel, R. A., & Georges, M. (2009), Affordance Based design: a Relational theory of Design. [
DOI:10.1007/s00163-008-0060-3]
38. • Research in Engineering Design. 20. 13-27.
39. • Melissa, Leigh, Rands. (2017). At the intersection of space, place, and experience: An ethnographic case study of affordances in Architectural Design 1. doi: 10.31274/ETD-180810-5028. [
DOI:10.31274/etd-180810-5028]
40. • Pena WM, Parshall SA., (2010), Problem seeking: An architectural programming primer. John Wiley & Sons. New York.
41. • Pols AJ,(2012) Characterising affordances: The descriptions-of-affordances-model. Design Studies. 33(2):113-25. [
DOI:10.1016/j.destud.2011.07.007]
42. • Pucillo F, Becattini N, Cascini G.(2016) A UX model for the communication of experience affordances. Design Issues. 32(2):3-18. [
DOI:10.1162/DESI_a_00378]
43. • Sylvest, M., & Sønderstrup-Andersen, H. H. K. (2024). Social affordances and the architectural design: - a case study of a central stairway. PsyArXiv Preprints. [
DOI:10.31234/osf.io/fh85v]
44. • Wei Ch, Gupta M, Czerniawski, T (2023). Interoperability between Deep Neural Networks and 3D Architectural Modeling Software: Affordances of Detection and Segmentation, Buildings 2023, 13, 2336,1-27. [
DOI:10.3390/buildings13092336]
45. • Xue, S. & Han, Zh. (2023) Developing a Framework for Conceptualizing Affordances of Technology in Education. Frontiers in Education Technology. 6. [
DOI:10.22158/fet.v6n1p1]
46. • Young F,Cleveland B, Lmms W.(2022).The affordances of innovative learning environments for deep learning: educators' and architects' perceptions. The Australian Educational Researcher. 47(693-720) [
DOI:10.1007/s13384-019-00354-y]