Studying Students Interoperability with Each others by Enhancing Space & Physical Quality in Technical & Professional (Case Study: Sadelgi School in Kabudarahang). Haft Hesar J Environ Stud 2017; 5 (20) :72-81
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-431-fa.html
منصوریار زهره، جلالیان سارا. افزایش تعاملپذیری دانشآموزان از طریق ارتقاء کیفیت فضایی و کالبدی در مدارس فنی و حرفهای (مطالعه موردی: هنرستان شهید سادلجی در شهرستان کبودرآهنگ). مطالعات محیطی هفت حصار. 1396; 5 (20) :72-81
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-431-fa.html
چکیده: (3233 مشاهده)
فضاهای آموزشی بهعنوان بخشی از فضاهای عمومی، افراد را در درون سازمانهای فضایی گوناگون بهصورت اختیاری و برای انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی گرد هم میآورند. این فضاها، محل مناسبی برای برقراری تعاملات اجتماعی محسوب میشوند و نقش مهمی در ایجاد و ارتقاء تعاملات و ارتباط افراد با یکدیگر و زندگی اجتماعی آنها دارند. با درک چگونگی ارتباط محیط انسانساخت و روابط اجتماعی میان افراد میتوان معماران و طراحان را در جهت طراحی مناسب چنین فضاهایی یاری رساند. با توجه به این موضوع، این پژوهش در پی رسیدن به سازوکار چگونگی اثرگذاری عناصر محیطی بر کالبدی بر میزان و نوع تعاملات اجتماعی دانشآموزان هنرستانی است. درواقع، در این تحقیق اثرگذاری عوامل فیزیکی چون تأثیر رنگها، نور، ابعاد کلاس و شیوه چینش نیمکتها، فضای سبز، فرم فضاها، پوشش معلمان، امکانات، فضای مدرسه و کلاس درس، کتابخانه و فضای سبز و دیگر عوامل فضایی بر نوع و میزان اجتماعپذیری دانشآموزان موردبررسی قرارگرفته است. در همین راستا، پس از تبیین مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مرور ادبیات جهانی و همچنین تدوین پرسشنامه با توجه به مدل مذکور، نمونه موردی پژوهش موردبررسی قرار گرفت. نمونه موردمطالعه پژوهش، هنرستان شهید سادلجی در شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بوده است. نتایج حاصل از تحلیلهای رگرسیونی پژوهش نشان دادند که 3 عامل فعالیت، کالبد و اجتماع نقش چشمگیری را در ایجاد تعاملات اجتماعی در نمونه موردمطالعه داشتهاند که از این میان نقش 2 عامل فعالیت و کالبد برجستهتر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/5/30 | پذیرش: 1396/5/30 | انتشار: 1396/5/30