Zandimoheb A, Dejdar O, Talischi G. Codification conceptual framework of education for students in architecture Primary design studios: A qualitative content analysis. Haft Hesar J Environ Stud 2020; 9 (33) :5-22
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1122-fa.html
چکیده: (3728 مشاهده)
هماهنگی مقولههای آموزش و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی معماری، ضروری است و میتواند منجر به ارتقاء توانایی طراحی و گذر بهسمت حرفهمندی و خبرگی شود. هدف، تدوین چارچوب مفهومیِ آموزش معماری، براساس مقولههای آموزش معماری و فعالیتهای دانشجویان مبتدی در کارگاههای مقدمات طراحی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی، در سطح کلمات و مفهوم است. برای تدوین چارچوب از همسازی و یافت معنای درونیِ نگرشها و اولویتهای آموزش معماری در حوزههای روشهای آموزش، آموزش معماری، و فرایند طراحی استفاده شده است. گردآوری اطلاعات از روش اسناد و مدارک است، ۸۴ منبع پرارجاع و مرتبط با کلمات کلیدی آموزش معماری، مبتدی، توانایی طراحی، فرایند طراحی، و تفکر طراحانه انتخاب شده است. با تحلیل متون و گردآوری اطلاعاتِ علمی داخلی و خارجی، و بررسی موقعیت کارگاه طراحی معماری در پی استخراج و استنباط مقولههای آموزش معماری، فعالیتهای کارگاه طراحی، و تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری دانشجویان مبتدی است. تحلیل و تفسیر دادههای متنی، در سه مرحله انجام شد، کدگذاری با مطالعه متون، کلمات و مفاهیم مشترک، تحلیل، تفکیک، تلفیق و تجمیع آنها انجام شد؛ مقولههای مفهومی آموزش معماری و فعالیتها در کارگاه معماری برای پوششدهی مقولهها یافت شد؛ و چارچوب مفهومی آموزش در کارگاه طراحی معماری تدوین شد. یافتههای تحقیق شش مقوله آموزش معماری شامل توانایی طراحی، تفکر طراحی، اثربخشی کارگاه، آموزش مشارکتی، رسانهها و سنجش است. برای تدوین چارچوب مفهومی و تدریس در کارگاههای طراحی، فعالیتهای مناسب کارگاهها در ابعاد و جنبههای مختلف یافت و تعریف میشود. فعالیتها برای ارتقا نیازمندیهای دانشجو مبتدی معماری و پوششدهنده چندین مقوله یافت شد، شش سری فعالیت شامل مطالعات، تحلیلبنا، ماکتسازی، اسکیسها، رسانههای مختلف، و ارزیابی بیان و در نهایت چارچوب مفهومی تدوین شد. دانشجویان مبتدی در یادگیری طراحی با الهام از عملکرد معماران خبره، تفکر همگرا و واگرا، تامل در فرایند طراحی، مشارکت و نقد در فعالیتهای کارگاه در نهایت به ایدهپردازی، خلق فضا، و ساخت طرحواره میپردازند. در این مسیر تواناییهای فردی برای ساخت مفاهیم، و شناخت مسئله طراحی ارتقاء مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10