Tavasoli ara F, Mosavi S J, Rezaei N. Effect of Historical Buildings Representation in Cyberspace in Creating Tourists’ Destination Image (Qualitative Study of Traditional Accommodations in Kashan). Haft Hesar J Environ Stud 2021; 10 (37) :21-34
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1459-fa.html
توسلی آرا فائزه، طلیسچی غلامرضا، موسوی سیدجلیل، رضایی ناصر. تأثیر بازنمایی بناهای تاریخی در فضای مجازی بر شکلگیری تصویر مقصد گردشگران (مطالعه کیفی در اقامتگاههای سنتی شهر کاشان). مطالعات محیطی هفت حصار. 1400; 10 (37) :21-34
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1459-fa.html
چکیده: (1936 مشاهده)
فهم مؤلفههای بازنمایی بناهای تاریخی در فضای مجازی و تأثیر آن بر تصویر ذهنی گردشگران، عامل مهمی در شناخت ادراک و رفتار آنها است. بخشی از این موضوع، تأثیری است که بازنمایی مکان بر تصویر ذهنی گردشگر از مقصد میگذارد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر بازنمایی بناهای تاریخی در فضای مجازی بر تصویر مقصد گردشگران است. این پژوهش جزء اولین پژوهشها در زمینه گردشگری معماری است که اقامتگاههای سنتی را موضوع و مقصد گردشگران قرار داده است. این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. با 18 گردشگر داخلی و 7 گردشگر خارجی که از طریق فضای مجازی برای اولین بار با یکی از اقامتگاههای سنتی کاشان آشنا شده و آن مکان را برای اقامت انتخاب کرده بودند، مصاحبه شد. جمعآوری دادهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری، توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت. با تحلیل مفهوم بازنمایی مکان محور، 4 مقوله اصلی استخراج شد: 1) بازنمایی معمارانه، 2) بازنمایی وجوه معنایی، 3) بازنمایی فعالیتها و رویدادها، 4) روش بازنمایی. نتایج این مطالعه نشان داد بازنمایی مکان محور، علاوه بر تأکید بر بازنمایی مؤلفههای فیزیکی، ابعاد مختلف تعامل میان انسان و محیط را در سطوح معنایی تعریف میکند. غنای بازنمایی مکان محور به معماران و متخصصان گردشگری کمک میکند تا به شناخت بهتری از تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی از طریق فضای مجازی دست یابند و از این طریق به معماران در چگونگی بازنمایی بناهای تاریخی کمک میکند. همچنین، راهنمایی برای مدیران گردشگری در جهت ارتقا تولید محتوا و بازاریابی مکان در فضای مجازی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1400/9/5 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10