Moradi Nasab H, Sheikh Taheri H. Re-reading the place of wisdom in the body of Iranian architecture by using the metaphorical beauty of glorious purification in the Safavid period. Haft Hesar J Environ Stud 2022; 10 (39) :25-38
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1607-fa.html
مرادی نسب حسین، شیخ طاهری حامد. بازخوانی جایگاه حکمت در کالبد معماری ایران با بهرهگیری از جمع جمال تشبیهی-جلال تنزیهی در دوره صفویه (مطالعه موردی: مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان). مطالعات محیطی هفت حصار. 1401; 10 (39) :25-38
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1607-fa.html
چکیده: (1633 مشاهده)
در اندیشه اسلامی میان هنر و حکمت پیوندی ضروری وجود دارد البته این حکمت بر پایه معرفتی است که سرشتی معنوی و روحانی دارد به همین دلیل برای معمار اسلامی و بطور کلی هنر اسلامی مهمترین مسئله توحید و وحدت است وحدتی که از مراتب ذات احدی در مرتبه اسما و صفات الهی در عالم تجلی کرده است. یکی از راههایی که میتوان به جایگاه حکمت در هنر و معماری در اسلام پی برد مسئله تشبیه و تنزیه است. این تجلی در عرفان ابن عربی بر اساس جمع میان تشبیه و تنزیه است بطوریکه در حوزه هنر اسلامی، هنر تشبیهی- تنزیهی را به دنبال داشته است. ایران، در طول تاریخ اسلام همواره یکی از مراکز هنر اسلامی و معماری ایرانی از جمله غنیترین زمینههای تجلی آن بوده است خصوصاً در دوره صفویه که روزگار تلاقی حکمت با مفاهیم پایدار عرفانی در دوره اسلامی است. بناهای مذهبی این دوره، مهمترین تجلیگاه هنر عرفانی در عصر صفویه بوده است؛ زیرا مدارس در جایگاه مهمترین مراکز ایدئولوژی عصر صفویه توام با مساجد به گونهای شکل گرفتهاند که از طریق رمز و تمثیل، با روشنی خیرهکنندهای اسماء و صفات الهی را جلوهگر نمایند لذا هدف از پژوهش تبیین جایگاه حکمت در کالبد معماری ایران با بهرهگیری از جمع جمال تشبیهی- جلال تنزیهی در دوره صفویه با تاکید بر نگرش عرفانی محیالدین ابن عربی است. مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان که یکی از شاهکارهای معماری مذهبی دوره صفویه است بعنوان نمونه موردی انتخاب شد. نوع تحقیق کیفی است که با رویکرد تفسیری تاریخی انجام شده است گردآوری دادهها از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای صورت گرفته است که ابتدا بعد از استخراج محملهای کیمیایی معنا، در بخش تحلیلی مقاله با بهرهگیری از صور تشبیهی و صور تنزیهی مولفههای معنایی، به بازخوانی جمع جمال تشبیهی- جلال تنزیهی در کالبد مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان پرداخته شده است. در خاتمه، نتایج پژوهش نشان میدهد که در کلیه اندام کالبدی معماری مسجد مدرسه چهارباغ اعم از نظام ورودی، حیاط بهمراه بدنههای آن و همچنین گنبدخانه جمع میان جمال تشبیهی- جلال تنزیهی وجود دارد که نور و هندسه بعنوان محملهای معنایی در حوزه جمال تشبیهی مولفههای شفافیت و نورانیت، جلوه رنگین، سیالیت (تداوم) و پیچیدگی را نشان میدهد و در حوزه جلال تنزیهی حضور الهویت را با رفعت، ایستا بودن، تقارن، سادگی و فضای تهی مرکزگرا جلوه مینماید تا نشان دهد حضور حقیقت در مسجد مدرسه چهارباغ اصفهان (در بینش عرفانی) بصورت جمع میان جمال تشبیهی-جلال تنزیهی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1400/5/20 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/2/10