Asadi Jafari N, Etesam I, Habib F. Clarifying the role of the creative problem solving process on improving the competitiveness of architectural design. Haft Hesar J Environ Stud 2022; 10 (40) :23-38
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1711-fa.html
چکیده: (1301 مشاهده)
فرآیند خلاقانه حل مسئله، بهعنوان فعالیتی شناختی در فرایند طراحی معماری، از جایگاه ویژهای برخوردار است. فرایند طراحی شامل ظهور، تکامل، دگردیسی ایدهها و شکلگیری مفاهیم میشود. آنچه مطرحشدن این مفاهیم را برای دستیابی به خلاقیت و رقابتپذیری طرح مهم میکند، تبیین ضروریترین مؤلفههای مؤثر بر هر یک از این دو رویکرد در فرایند طراحی است. پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به رابطهای معنادار میان خلاقیت و رقابتپذیری در حوزه آموزش معماری است. به این ترتیب که روش تحقیق پس از تبیین مؤلفههای دو مقوله ازطریق یک فرآیند چندمرحلهای پیادهسازی شده است. روش پژوهش در تحقیق حاضر به صورت «استدلال منطقی» است و با استفاده از تدابیر «تحلیلیـتوصیفی»، با رویکردی کیفی و کمی، انجام شده است. پژوهش پیش رو ازطریق ارزیابی این روابط با سنجش و نقد طرحهای معماری ارائهشده در پروژههای «طرح معماری ۶» گروهی از دانشجویان با موضوع آزاد و از منظر گروهی از داوران انجام شده است. بدین منظور با استفاده از ابزار پژوهشی پرسشنامه به تبیین رابطه معنادار بین مؤلفههای دو رویکرد مذکور پرداخته شده است و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شده است. نتایج کلی پژوهش نشاندهنده رابطهای دوسویه به صورت مستقیم و معنادار میان خلاقیت و رقابتپذیری طرح معماری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/10