Khalifavi A, Keramati G, soltanzadeh H, Matin M. Evaluation of the Environmental Components that Affect the Need for User Entertainment in Commercial Complexes of Tehran Metropolis. Haft Hesar J Environ Stud 2022; 10 (40) :39-54
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1712-fa.html
چکیده: (1264 مشاهده)
بیش از یک دهه است که طراحی و اجرای مجتمعهای تجاری بزرگ مقیاس در کلانشهر تهران رونق دارد و اغلب این مجتمعها به راحتی نظر گروههای سنی گوناگون را به خود جلب میکنند؛ البته برخی موفقتر و ماناتر هستند و برخی پس از یک دوره رونق، مشتریان خود را از دست میدهند و کمرنگ میشوند. شکل همنشینی عرصههای عمومی و واحدهای تجاری در این مجتمعها گویای تفوق امر تفریح بر امر خرید است و سازماندهی فعالیتها در این مجتمعها به گونهای است که امکان گذران اوقات فراغت به بهترین شکل ذیل عنوان مرکز خرید فراهم آمده است. هدف از این پژوهش تدقیق میزان موفقیت این مجتمعهای تجاری در رفع نیاز به تفریح شهروندان است. پرسش این است که نیاز انسان به تفریح، چه تأثیری بر ادراک محیطی شهروندان از مجتمعهای تجاری کلانشهر تهران دارد؟ و چگونه است که در سالهای اخیر، مجتمعهای تجاری کلانشهر تهران در نزد شهروندان با سنین گوناگون، اقبال بیشتری نسبت به دیگر فضاهای تجاری دارند؟ مبانی نظری پژوهش متکی بر دستاوردهای علم روانشناسی محیطی است که با نظریه انتخاب ویلیام گلاسر و اهمیت نیاز به تفریح شروع شده و مؤلفههای مؤثر در ارتقاء کیفیت محیطی در حوزه نیاز به تفریح بر اساس مطالعات کتابخانهای و استناد به آراء اندیشمندان از ادبیات مرتبط استخراج شده است. سپس به روش پژوهش پیمایشی و از طریق توزیع 462 پرسشنامه بین کاربران مجتمعهای تجاری منتخب شهر تهران ( کوروش، تیراژه، پالادیوم و تیراژه2) که بر اساس میزان استقبال کاربران از طیف های مختلف و پیکر بندی فضایی متفاوت با پاساهای خرید صرف و همچنین وجود جنبههای تفریحی، خدماتی و سرگرمی موجب پدید آمدن قرارگاههای رفتاری متنوع شده اند.، با استفاده از نرم افزار SPSS و روش همبستگی، اثر مؤلفهها بر نیاز به تفریح کاربران و بر همدیگر تحلیل گردیده است. نتایج نشان میدهد که سنجههای سامانه طراحی شده متشکل از سه مؤلفه جمعی-رفتاری، کالبدی-فضایی و دریافتی-ادراکی با هدف رفع نیاز به تفریح کاربران، ارتباط معناداری با تفریح به عنوان دلیل حضور کاربران در مجتمعهای تجاری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/7/10