دوره 11، شماره 43 - ( بهار 1402 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

katiraei F N, Razaghi Asl S, Salehsedghpor B. Environmental components affecting the promotion of emotional intelligence and stress management of children at elementary schools from the perspective of experts. Haft Hesar J Environ Stud 2023; 11 (43) :51-70
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1909-fa.html
کتیرائی فری ناز، رزاقی اصل سینا، صالح صدق پور بهرام. مؤلفه‌های محیطی مؤثر بر ارتقا هوش هیجانی و مدیریت استرس کودکان در مدارس ابتدایی از دیدگاه متخصصان. مطالعات محیطی هفت حصار. 1402; 11 (43) :51-70

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1909-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (665 مشاهده)
کنترل استرس به­عنوان یکی از مباحث مطرح در قرن حاضر و از مؤلفه‌های تأثیرگذار هوش هیجانی، تأثیرات زیادی بر بهزیستی و سلامت روان کودکان دارد. کودکان ابتدایی زمان قابل‌توجهی از عمر خویش را در مدارس سپری می­نمایند و اثرات عوامل محیطی بر استرس آن­ها، انکارناپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤثرترین عوامل محیطی بر ارتقا هوش هیجانی و توانایی مدیریت استرس کودکان به­­منظور کاهش استرس و افزایش آرامش آن­­ها در مدارس ابتدایی است. پژوهش به‌صورت پیمایشی و با استفاده از تکنیک دلفی در چند گام انجام شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات پس از مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی، پرسش‌نامه محقق­ساخته است که مؤلفه‌های محیطی مؤثر بر هوشمندی هیجانی و مدیریت استرس کودکان در مدارس ابتدایی را موردمطالعه قرار می‌دهد. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و اساتید هیأت علمی دانشگاه­های سراسر ایران در رشته معماری و روان­شناسی هستند. به­منظور انتخاب نمونه­ها از روش گلوله برفی استفاده‌شده است و حجم نمونه مصاحبه پس از اشباع نظری، 24 نفر از متخصصین را شامل می­شود. سپس با کمک تکنیک کدگذاری باز و محوری و تشکیل جدول هدف-محتوا، پرسش­نامه محقق­ساخته در قالب 52 گویه شکل‌گرفته و توسط متخصصان تکمیل گردیده ­است. درنهایت، نتایج به روش تحلیل عاملی کیو استخراج‌شده و فرایند تأثیر مؤلفه‌ها بر متغیرهای پژوهش موردبررسی قرارگرفته‌اند. بر اساس یافته­های تحقیق، تأثیرگذارترین عوامل بر هوشمندی هیجانی و کنترل استرس کودکان در مدارس ابتدایی از دیدگاه متخصصان در شش گروه جای گرفتند و عبارت‌اند از: محیط کودک­محور، محیط امن و ایمن، محیط انعطاف­پذیر، محیط جذاب و هیجان­انگیز، محیط نشان­دار و خوانا و محیط تحریک­کننده حواس که به ترتیب از طریق تأثیرگذاری بر تاب­آوری، احساس امنیت، انطباق­پذیری، جذابیت، پیش‌بینی پذیری و تحریک­پذیری بر ارتقا هوش هیجانی و توانایی مدیریت استرس کودکان اثرگذار هستند.
 
متن کامل [PDF 1376 kb]   (198 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: معماری معاصر ایران،فرهنگ و معماری، جامعه شناسی معماری
دریافت: 1401/4/31 | پذیرش: 1401/6/19 | انتشار: 1402/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb