katiraei F N, Razaghi Asl S, Salehsedghpor B. Environmental components affecting the promotion of emotional intelligence and stress management of children at elementary schools from the perspective of experts. Haft Hesar J Environ Stud 2023; 11 (43) :51-70
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1909-fa.html
کتیرائی فری ناز، رزاقی اصل سینا، صالح صدق پور بهرام. مؤلفههای محیطی مؤثر بر ارتقا هوش هیجانی و مدیریت استرس کودکان در مدارس ابتدایی از دیدگاه متخصصان. مطالعات محیطی هفت حصار. 1402; 11 (43) :51-70
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1909-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده: (665 مشاهده)
کنترل استرس بهعنوان یکی از مباحث مطرح در قرن حاضر و از مؤلفههای تأثیرگذار هوش هیجانی، تأثیرات زیادی بر بهزیستی و سلامت روان کودکان دارد. کودکان ابتدایی زمان قابلتوجهی از عمر خویش را در مدارس سپری مینمایند و اثرات عوامل محیطی بر استرس آنها، انکارناپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤثرترین عوامل محیطی بر ارتقا هوش هیجانی و توانایی مدیریت استرس کودکان بهمنظور کاهش استرس و افزایش آرامش آنها در مدارس ابتدایی است. پژوهش بهصورت پیمایشی و با استفاده از تکنیک دلفی در چند گام انجام شده است. روش جمعآوری اطلاعات پس از مطالعات کتابخانهای و اسنادی، پرسشنامه محققساخته است که مؤلفههای محیطی مؤثر بر هوشمندی هیجانی و مدیریت استرس کودکان در مدارس ابتدایی را موردمطالعه قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و اساتید هیأت علمی دانشگاههای سراسر ایران در رشته معماری و روانشناسی هستند. بهمنظور انتخاب نمونهها از روش گلوله برفی استفادهشده است و حجم نمونه مصاحبه پس از اشباع نظری، 24 نفر از متخصصین را شامل میشود. سپس با کمک تکنیک کدگذاری باز و محوری و تشکیل جدول هدف-محتوا، پرسشنامه محققساخته در قالب 52 گویه شکلگرفته و توسط متخصصان تکمیل گردیده است. درنهایت، نتایج به روش تحلیل عاملی کیو استخراجشده و فرایند تأثیر مؤلفهها بر متغیرهای پژوهش موردبررسی قرارگرفتهاند. بر اساس یافتههای تحقیق، تأثیرگذارترین عوامل بر هوشمندی هیجانی و کنترل استرس کودکان در مدارس ابتدایی از دیدگاه متخصصان در شش گروه جای گرفتند و عبارتاند از: محیط کودکمحور، محیط امن و ایمن، محیط انعطافپذیر، محیط جذاب و هیجانانگیز، محیط نشاندار و خوانا و محیط تحریککننده حواس که به ترتیب از طریق تأثیرگذاری بر تابآوری، احساس امنیت، انطباقپذیری، جذابیت، پیشبینی پذیری و تحریکپذیری بر ارتقا هوش هیجانی و توانایی مدیریت استرس کودکان اثرگذار هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
معماری معاصر ایران،فرهنگ و معماری، جامعه شناسی معماری دریافت: 1401/4/31 | پذیرش: 1401/6/19 | انتشار: 1402/6/3