امروزه توجه صرف به جنبه کمی طراحی فضا و نگاه تکبعدی به آن، سبب کاهش کیفیت اغلب فضاهای تجاری شده است، بهطوریکه برخی از فضاهای تجاری از عدم سرزندگی و پویایی لازم رنج میبرد و فقط مورداستفاده افراد خاص قرار میگیرد. بر مبنای مطالعات روانشناسی محیط، عوامل محیط کالبدی میتواند از طریق تأثیر گذاشتن بر الگوهای جاری رفتار، ابزار مناسب را جهت ایجاد سرزندگی در فضا فراهم نمایند، لذا طراحان میتوانند با پیشبینی و طراحی فعالیتهای مختلف و دخیل نمودن ملاحظات کالبدی خاص، زمینه ارتقاء کیفیت مجتمعهای تجاری و ایجاد سرزندگی در آنها را فراهم نمایند. بر این مبنا، هدف از این مقاله، تعیین شاخصهای سرزندگی در فضاهای تجاری است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا با استفاده از تعاریف و مفاهیم مختلفی که از حدود چندین دهه پیش ارائهشده است به تعریف سرزندگی دست مییابیم. سپس، معیارهای مختلفی که برای حصول به سرزندگی در نقاط مختلف دنیا تدوینشده ، مرور میگردند و با جمعبندی آنها معیارهای و راهکارهای ایجاد سرزندگی پیشنهاد میشوند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |