haghshenas S, mahmodi zarandi M, khanloo N. Design Method of Railway Transport Stations in Tehran with the Approach of Sensory Architecture (Case Study: Tajrish, Valiasr Square and Mehrabad Airport metro stations). Haft Hesar J Environ Stud 2020; 8 (32) :61-70
URL:
http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-886-fa.html
حق شناس ساناز، محمودی زرندی مهناز، خانلو نسیم. طراحی ایستگاه های حمل و نقل ریلی شهر تهران مبتنی بر معماری حواس*
(مطالعه موردی: ایستگاه های مترو تجریش، میدان ولیعصر، فرودگاه مهرآباد). مطالعات محیطی هفت حصار. 1399; 8 (32) :61-70
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-886-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، -
چکیده: (1826 مشاهده)
این مقاله نوشتاری پیرامون بررسی رابطه میان مؤلفههای خلق مکان در فضاهای ایستگاهی حملونقل ریلی با غنای حسی بهعنوان مهمترین مؤلفه معماری حواس است. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی، در بستر پیمایشی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اخذ نظر صاحبنظران بهوسیله پرسشنامه و مصاحبه بوده است که با توجه به آزمون فریدمن، خوانایی و جهتیابی- مسیریابی بهعنوان اولویت نخست مؤلفههای خلق مکان در فضاهای ایستگاهی ریلی انتخاب گردید. سپس بهمنظور تحقق خوانایی و تسهیل مسیریابی و جهتیابی در این فضاها تأثیر غنای حسی بر مؤلفههای مذکور سنجیده شد. در این راستا، ایستگاههای مترو تجریش، فرودگاه مهرآباد و میدان ولیعصر بهعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه مصور و مصاحبه با کاربران تحت شرایط خاص حسی دادههای اولیه کامل شد. در مرحله تحلیل دادهها از تحلیل ساختار واریانس یا مدلسازی معادلات ساختاری (SEM)، استفاده شده است. سپس، فرضیات پژوهش یعنی رابطه میان غنای حسی با افزایش خوانایی و تسهیل مسیریابی- جهتیابی براساس ضرایب معناداری بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده وجود روابطه قوی میان عوامل فوق الذکر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/5/24 | پذیرش: 1399/5/10 | انتشار: 1399/5/10